4D biografer ryster, sprøjter, blæser og udsender dufte

DB - 4d-cinema (720x335)

Medbring et håndklæde og oplev hvad der kan blive fremtiden for film.

Nej, det er ikke en ny attraktion i en forlystelsespark og ja, det med lugten er korrekt.

Det er 4D – det seneste tiltag amerikanske biografer tilbyder på det store lærred. Og biografgængerne vil ikke kunne finde noget lignende på deres tabletter, mobile enheder eller spillekonsoller.

4D-biografer er blevet populære attraktioner i Latinamerika, Sydkorea, Kina, Mexico og andre udenlandske markeder, og nu er de begyndt at dukke op i USA. 4D-biografer er planlagt til at åbne i to af Regal Cinemas californiske biografer.

“Køerne er kortere og det koster ikke så meget som en tur i en forlystelsespark,” siger Mark Shaw, administrerende direktør for CJ 4DPlex America, det sydkoreansk-støttede selskab bag udstyret i Regals californiske biografer.

CJ 4DPlex America var til stede under CinemaCon i sidste måned i Las Vegas, for at demonstrerer sine produkter. Biografstolene bevæger sig i takt med den action man oplever på lærredet, vanddamp kopierer følelsen af ​​at blive sprøjtet til af regn eller bølger og en række aromatiske dufte kan genskabe lugten af ​​brændt gummi under en biljagt. Andre virksomheder har også tilføjet følere ved ben og nakke, så publikum kan få fornemmelsen af horder af rotter eller andet kryb, mens de løber over lærredet.

Publikum har kunne opleve 4D med blandt andet “Frost”, “Star Trek: Into Darkness” og “Captain America: The Winter Soldier,” og alle er designet i samarbejde med de respektive amerikanske studier. Folkene bag filmene godkender 4D, inden de bliver sluppet løs på publikum.

Der er en stigende efterspørgsel efter denne slags forbedringer af biografoplevelsen, men analytikere advarer mod at 4D måske ikke har samme appeal som 3D, som fortsat er en stor attraktion på de internationale markeder, men er for nedadgående i USA. I 50’erne eksperimenterede biograferne med CinemaScope, som gav et større billede, og Smell-o-Vision, som tilbyder præcis hvad det lover, som en måde at konkurrere med TV på. Vore dages rivaler er videospil og internettet, men det er ikke klarlagt om 4D vil blive mere succesfuldt end disse tidlige eksperimenter.

”Måske fungerer det, men der er en fin grænse mellem en gimmick og en økonomisk holdbar model.” udtaler David Hancock, leder af IHS Technologys filmafdeling.

Hancock forudser ligeledes, at rystelserne publikum oplever i biografsædet, kan gå ud over salget af Cola og popcorn – den mest profitable del af biografforretningen.

Nogle biografkæder har eksperimenteret med teknologien, men har fundet ud af de kun vil tilbyde denne attraktion i små doser. Rolando Rodriguez, præsident og CEO i Marcus Theaters, installerede 30 sæder, som kunne ryste, i en af selskabets 50 biografer. Selvom sæderne er populære attraktioner, når det handler om de store blockbusters, har selskabet besluttet ikke at investere i teknologien. De forhøjede billetpriser begrænser publikums lyst.

Men andre biografejere og fremstillere af produkter til teknologien mener det er mere end blot et forbipasserende fænomen.

Biografkæden Goodrich Quality Theaters har placeret 4D-sæder i 16 sale og rapportere, at det er et stort hit blandt publikum i alderen 18 til 30 år.

Når det handler om 4D-biografer, er der en bred vifte af muligheder og oplevelser. Virksomheder som CJ 4DPlex og MediaMation installere omfattende, samlede biografpakker, med tåge, aromatiske sensorer, stroboskoplys og andre funktioner. Andre selskaber, såsom D-Box, tilbyder kun stole der bevæger sig. Omkostningen er meget forskellig, priserne spænder lige fra kr. 16.000 for en enkelt stol, til mellem fem og ti millioner kroner for at udstyre en hel biograf.