5 spændende spørgsmål om dette års Cannes Film Festival

DB - ABLACKCANNES (720x325)

God idé at holde øje med Cannes Film Festivalen i den kommende tid. Mens hele filmbranchen lige nu valfarter til Cannes,  er her et kig på de fem hotteste emner, der vil dominere after-parties, den røde tæpper og pressekonferencer under festivalen.

1. Hvilke blockbusters vil synke og hvilke vil blive succesfulde?
Blandt Hollywood-filmene, som præsenteres i Cannes, er Jodie Fosters ”Money Monster” med Julie Roberts og George Clooney, “Den store venlige kæmpe” af Steven Spielberg og “The Nice Guys”, med Russell Crowe og Ryan Gosling. Et stående bifald vil hjælpe disse film i sommerens blockbuster-væddeløb, men en strøm af mishagsytringer vil kunne sende dem direkte i helvede. Meget står på spil her, og Cannes-publikummet har aldrig været bange for at sige deres mening.

2. Hvor aktiv vil Harvey Weinstein være?
I månedsvis har rygter svirret om problemer i The Weinstein Company. Det uafhængige distributionsselskab fyrede stribevis af medarbejdere sidste år og forlod både Sundance og Toronto Film Festival uden indkøb af større projekter. Filmflops som “Burnt” og “Jane Got a Gun” samt det svagere resultat, end forventet, for Quentin Tarantinos “The Hateful Eight” har yderligere givet næring til rygtebørsen, om at ikke alt er godt i Harveys rige. Men uanset rygter, har Weinstein altid været fremme i skoene i Cannes – lige fra at have uoverensstemmelser med filminstruktøren af “Grace of Monaco”, til da Weinstein lovede en Oscar-nominering til Jake Gyllenhaal for ”Southpaw”. Hvis Weinstein ikke gør nogen større indkøb under dette års Cannes Film Festival, kan det være et forvarsel om en hårdt år forude for Weinstein.

3. Vil Cannes give forvarsel om hvem der render med næste års Oscars?
Sundance filmfestivalen har allerede præsenteret to bud på næste års ”Bedste Film”-kandidater med “Manchester by the Sea” og ”The Birth of a Nation”. Men Cannes er ofte det første stop for mange der håber på Oscars forude. Sidste års festival havde “Carol”, “Mad Max: Fury Road”, “Inderst inde” og “Sauls søn”, som alle var store Oscar-kandidater. Så hvilke film kan springe direkte fra Coisetten til The Dolby Theatre? Oscar-snak er allerede begyndt at svirre omkring Jeff Nichols ‘”Loving” (som siges at have en kæmpe præstation af Joel Edgerton), Olivier Assays’ “Personal Shopper” (hvor Kristen Stewart bærer hver en scene) og Xavier Dolans “It’s Only the End of the World” (hvor hovedrollen spilles af Oscar-darlingen Marion Cotillard).

4. Hvordan vil Netflix og Amazon ændre markedet?
Folkene bag Cannes Film Festivalen køber øjensynligt alt hvad Amazon har at sælge. Selskabet præsenterer hele fem film på festivalen (mere end noget andet studie), og har forpligtet sig til at udsende sine film eksklusivt i biograferne. Det gælder ikke for Netflix, som har et mere kompliceret forhold til biografejerne. I modsætning til Amazon, udsender Netflix filmene de køber direkte på streaming-tjenesten, ofte uden en biografpremiere. Netflix’ indholdschef Ted Sarandos blev buh’et ud sidste år, efter at have holdt en tale om filmindustriens fremtid. En fransk journalist råbte at Netflix ville slå den europæiske filmbranche ihjel. Spændende bliver det at se, i hvor høj grad disse streamingtjenester vil gå til makronerne i år. Efter at have været meget aktive på Sundance filmfestivalen, hvor Amazon købte de meget omtalte “Manchester by the Sea” og “Weiner-Dog”, føler Amazon (med en næsten fuld premierekalender) måske ikke ikke samme behov for opkøb. At Netflix mislykkedes med at købe ”The Birth of a Nation for $20 mio., viser at det ikke altid er den største check der vinder.

5. Hvad vil skandalen på den røde løber blive?
Det er en tradition i Cannes, lige så ældgammel som smoking og glamourøse kjoler. I 2014 dukkede en spøgefugl op under America Ferreras kjole ved premieren på “Sådan træner du din drage 2” og forårsagede meget international omtale. Sidste år antændte festivalen en anden global kontrovers, efter festivalpalæets kontrollører ikke ville tillade en kvinde adgang, fordi hun ikke levede op til festivalens ’dresscode’. (The New York Post vrissede tilbage, at Cannes filmfestivalens forbud mod kvinder i flade sko var sexistisk.)