Åbent brev fra det kreative miljø i USA til beskyttelse af biografoplevelsen

Vi er kunstnere og erhvervsfolk, der bidrager til at gøre filmbranchen stor. Vi producerer og instruerer film. Vi arbejder på forretningsaftaler, som hjælper film til at blive lavet. By the end of the day, er vi simpelthen bare store filmfans.
På det seneste har der været en masse snak fra ledere af de store filmstudier og kabel-selskaber om tidlig “PREMIUM VIDEO-ON-DEMAND”. I den foreslåede distributionsmodel, kan nye film blive vist i hjemmene, mens de samme film stadig vises i biograferne.I dette scenario ville de, der ejer tv-apparater med en HDMI-indgang kunne bestille en film gennem deres kabelnet eller internet-udbyder, som har digital udlejning. Vilkår og timing er endnu ikke konkrete, men der har været tale om et vindue på 60 dage efter biografpremieren, til en pris på $30.
I øjeblikket er det gennemsnitlige biografvindue på over fire måneder (132 dage). Den biografvinduesmodel har i mange år fungeret for alle i filmbranchen. Det nuværende biografvindue beskytte eksklusiviteten af nye film som vises i state-of-the-art biografer suppleret med det nyeste inden for digital projektion, digital lyd, og stadium siddepladser.
Som en afgørende del af en virksomhed, der sidste år indtjente tæt på $32 mia. i verdensomspændende biografsalg, føler vi i det kreative miljø, at tiden nu er inde for studierne og kabel-selskaber til at anerkende, at det udsendelsesmønster for PREMIUM VOD, som invaderer det nuværende biografvindue, uigenkaldelig kan skade den finansielle model for vores filmindustri.
Filmstudierne kæmper for at erstatte de mistede indtægter ved faldende indtægter fra DVD. Lavpris udlejning og abonnementsservices undergraver det dyrere DVD salg og udlejning. Men problemet med faldende omsætning i Home Video vil ikke blive løst ved at overføre det til biografvinduet i en distributionsmodel, der tilintetgør biografernes billetsalg.
Tag ikke fejl: Historien har vist, at prispolitik ikke kan opretholdes i home video vinduet. Hvad der sælges for $30 pr. i dag, kan blive blæst ud til $9,99 dollar i løbet af få år. Hvis klogskaben ikke vinder, kan kannibaliseringen af biografernes indtægter til fordel for en fejlagtig, for tidlig home video vindue føre til tab af hundredvis af millioner dollars i årlige indtægter. Nogle biografer vil lukke. Konkurrencen om de biografsale, som stadig vil være tilbage vil blive meget mere intens, og udelukke alle andre film end de mest kommercielle film fra en biografpremiere. Artfilm, hvis succes afhænger af langsom udsendelse, der langsomt opbygger bevidsthed ville blive alvorligt truet under denne nye model. Karrierer, som bygger på de risici, der kan tages ved low budget film kan aldrig få en chance for at blomstre i henhold til denne nye kannibal model.
Yderligere, at udsende en krystalklar digital kopi af nye film tidligt til hjemmene vil kun øge piratkopiering, ikke løse det.
Som ledere i det kreative miljø, beder vi om en plads ved forhandlingsbordet. Vi ønsker at høre studiernes planer for, hvordan denne nye distributionsmodel vil påvirke fremtiden for en industri,  vi alle elsker.
Og indtil det sker, beder vi om, at vores studiepartnere ikke overilet underminere det nuværende – og vellykkede – system for udsendelse af film i et sekventiel distributionsvindue, der tilskynder filmelskere at se film i den optimale og mest profitable arena: biograferne.
Vi opfordrer vores kolleger i det kreative miljø til at slutte sig til os ved at ringe eller sende en e-mail til NATO på 202-962-0054 eller nato@natodc.com.
Med venlig hilsen

Michael Bay

Kathryn Bigelow
James Cameron
Guillermo del Toro
Roland Emmerich
Antoine Fuqua
Todd Garner
Lawrence Gordon
Stephen Gyllenhaal
Gale Anne Hurd
Peter Jackson
Karyn Kusama
Jon Landau
Shawn Levy
Michael Mann
Bill Mechanic
Todd Phillips
Brett Ratner
Robert Rodriguez
Adam Shankman
Gore Verbinski
Robert Zemeckis