Analyse: Hvorfor Home Entertainment-sektoren svækkes hurtigere end forventet

DB - BLACKDATA (720x323)

Streaming-tjenester, med Netflix i spidsen, skadede home entertainment-sektoren langt mere i 2014, end man umiddelbart skulle tro, i henhold til en rapport fra DEG (The Digital EntertainmentGroup) -og vil fortsat skade filmindustrien i 2015, udtaler Michael Nathanson fra analyseselskabet MoffettNathansonResearch.

Faktisk advarer analytikeren om, at “den seneste nedgang i forbrugernes efterspørgsel kan skabe en ekstra (og uventet) negativ revision for året” i indtjeningsestimater for de store amerikanske studier: Home Entertainment-sektoren har en andel på 10% af Warners overskud, 8% af Fox’, 6% af Viacoms, og 4% af Disneys.

DEG’s konklusion om, at sidste års salg og udlejning i home entertainment-sektoren i USA faldt 1,8% til $17,8 mia. er fup, fastslår analytikeren, fordi det indeholder indtægter fra Netflix, Hulu og andre abonnementstjenester (SVOD).

“DEG har aldrig rapporteret hvad forbrugeren spenderer på andre premium-produkter som HBO, Showtime og Starz – eller abonnement på kabel-tv – så at inkludere indtægter fra Netflix og Hulu puster tallene kunstig op,” siger Nathanson. De hører slet ikke hjemme i sammentællingen, fordi de først og fremmest tilbyde tv-programmer, mens DVD og VOD for det meste tilbyder film.

At inkludere SVOD “er en afledningsmanøvre, som er designet til kaste røgslør over tallene.”

Når man ekskluderer SVOD, faldt home entertainment-sektoreb med 7,7% sidste år til $13,8 mia.- en større nedgang end 2013, hvor faldet var4,8% til $14,9 mia.

Nathanson forventer at se nedgang på 6% i 2015 til lige under $13,0 mia. i USA, hvor resultatet bliver holdt oppe af video udgivelser på forventede blockbusters midt på året, herunder ”Furious 7”, ”The Avengers: Age Of Ultron”, ”Tomorrowland”, ”Minions”, ”Ted 2”, og ”Ant-Man”.

Kan man ikke forklare home entertainment-sektorens sørgelige resultat i 2014, med årets dårlige biografresultat? ”Nej”, siger Nathanson. Biografindtægterne er tilknyttet sidste års videoudgivelser er blot 1,6% lavere end i 2013. De seneste tal omfatter også ”Frost”, som klarede sig bedre end nogen anden titel de sidste par år.” Derudover finder Nathanson det væsentligt, at DEG ikke meddeler hvordan Blu-ray klarede sig sidste år. “Man kan roligt ræsonnere at Blu-ray ikke længere var en drivkraft for vækst i 2014.”

Konklusion: “2014 tjener som en advarsel om, at industrien kan være på vej mod en tilbagevenden til det ti år lange fald før og efter recessionen,” siger Nathanson.