Analytiker: Forbrugerne foretrækker film til billigste pris frem for aktualitet

Forbrugerne fortsætter med at migrere mod billigere muligheder for hjemmeunderholdning, herunder abonnement video-on-demand (streaming), kiosker og post, og væk fra salg (fysisk og elektronisk), ifølge en ny rapport.

Michael Pachter, analytiker hos Los Angeles-baserede investeringsselskab Wedbush Securities, har udsendt konklusionerne af et forskningsnotat udarbejdet gennem en undersøgelse af 2.500 kvalificerede amerikanske forbrugere i april.

Månedligt forbrug af discs (DVD og Blu-ray) lejet i en videobutik eller købt i detailhandelen faldt med 8% fra den forrige forbrugerundersøgelse foretaget i maj 2010. I løbet af april steg forbruget af film lejet gennem kiosker, post eller streaming med 8%.

Konkret steg streaming netfrekvensen gennem brug af Netflix med 8%, Netflix disc leje steg 1% og Redbox udlejning steg 1%. Alle forventes at fortsætte deres respektive vækst i de næste 90 dage.

Omvendt er hyppighed for brug af Blockbuster Express faldet med 6%, Blockbuster Online (Total Access) faldt 10%, Apple iTunes lejefilm faldt 4%, og Amazon VOD faldt 8% i perioden.

Idet Netflix og Redbox ikke har adgang til nye film, i modsætning til Amazon VOD, iTunes, post og video butikker, mener Pachter forbrugerne i stigende grad er ligeglade med nye film, men i stedet foretrækker at leje lidt ældre (og billigere) titler.

Interessant bliver det, hvis man sammenligner en $1,99 film udlejning fra en videobutik, er respondenterne 7% mindre villige til at leje fra en kiosk eller download tjeneste, hvis prisen er den samme. Med andre ord, vil forbrugerne vælge det større udvalg i en traditionel videobutik, når bare lejeprisen er identisk med kiosk eller download.

Mens respondenterne i stigende grad ser video butikker som unødvendig (op 32% fra maj 2010), ser de mere positivt på at downloade eller streame film (op 32,6%) eller leje gennem kiosker (op 4,2%). Det er bemærkelsesværdigt, at antallet af respondenter, som følte at downloade eller streame film fra internettet var for langsomt eller for kompliceret er faldet med 14,3%, fra et fald på 5% i maj sidste år.
Samlet set, når respondenterne bliver spurgt om deres film forbrug i april, sagde 24,1% (op fra 22,5% i maj sidste år) af respondenterne, at de så film på kabel-tv, 16,9% (ned fra 20,7%) sagde, at de købte discs, 14,4% (ned fra 16 %) sagde, at de gik til biografen, 11,8% (op fra 9,4%) have lejet discs med posten, 9,7% (op fra 6,6%) sagde, at de downloadede eller streamede fra en web-baseret service, 8,3% (op fra 6% ) have lejet fra en kiosk, 5,6% (op 0,1%) havde valgt VOD og 5,3% (ned fra 9,4%) havde besøgt en video butik.
“Efter vores opfattelse vil Netflix fortsat nyde godt af den stigende forbrugerinteresse for pr. post og digital streaming muligheder, og Redbox vil drage fordel af den stærke brand anerkendelse og et stigende antal kiosker,” udtaler Pachter. “Både Netflix og Redbox vil fortsætte med at drage fordel af Blockbuster’s bortgang, hvor Netflix sandsynligvis vil overtage mange af abonnementsudlejningerne fra post kunder, men Redbox vil tage Blockbusters videobutik-kunder.”