At kollapse vinduet dur ikke

At kollapse vinduet dur ikke – det står klart for de store amerikanske studier i forbindelse med Abu Dhabi Media Summit. Der er ikke meget tegn på kompromis eller imødekommelse, når det drejer sig om ændringer i biografernes holdbackperiode på film fra de store amerikanske studier.

“Vi vil have folk til at opleve vores indhold hvor som helst, når som helst,” udtaler Jim Wüthrich, Præsident, Warner Bros Home Entertainment, men erkender også at den nuværende forretningsmodel vil fortsætte en rum tid frem.

“Grundlæggende er vore film meget dyre,” fortæller Wüthrich. “Den bedste model, som vi kan hente vore indtægter gennem, er vinduesmodellen, hvor filmene vandrer gennem de forskellige platforme. Det starter i biograferne, og senere i hjemmet gennem VoD og Pay-Per-View, for at afslutte på free-TV.
Denne model kan synes anakronistisk i en internet-alder, men (som Wüthrich afslørede på konferencen) har eksperimenter med at “kollapse vinduer” simpelthen ikke virket.

Der går generelt fire måneder mellem biografpremieren og en film bliver tilgængelig i hjemmet. Det betyder, at der somme tider kan gå op til tre måneder, fra en film ikke længere er tilgængelig i biograferne til den udgives på DVD/Blu-ray/VoD – og i al væsentlighed blot ligger på hylden. De amerikanske studier har lavet tests med at afkorte biografernes vindue, men forsøgene slog fejl. Så det traditionelle vindue bliver opretholdt.