Biografejerne skummer af raseri over studiernes VOD plan

Med følelsen af at være holdt i mørke, blev biografejerne rasende torsdag, over at fire Hollywood-studierne ikke havde orienteret dem om planer om at lancere en ny PREMIUM video-on-demand (VOD) service på DirecTV, senere i april måned, hurtigt efterfulgt af Comcast og Vudu.

Biografejerne kan reagere ved at ændre, hvordan de booker film og viser trailere. Biografejernes vrede blev ikke mindre af at nyheden om VOD-tjenesten slap løs netop som biografejere og de amerikanske studier var i Las Vegas for at deltage i den årlige biografkonference ’CinemaCon’.

I hele Caesars Palace, hjemsted for showet, blev mange møder mellem studierne og biografejere afbrudt, mens biografejerne forsøgte at skabe sig indsigt i nyhedens konsekvenser.
Warner Bros., Fox, Sony og Universal alle ombord. Disse studiers film vil være tilgængelige 60 dage efter deres udsendelse i biograferne til $29,99. Fox Searchlight’s titler vil blive tilbudt 60 dage fra den dato, de er gået bredt ud.
Biografejerne siger en afkortning af biografernes vindue kunne skade deres forretning. I dag er det gennemsnitlige vindue er 4 måneder og 12 dage.

“Længden af ​​en films biografvindue er et vigtigt økonomisk samhandelselement for biografejerne og bestemmer hvor meget, og på hvilke vilkår, de bestille en film,” udtalte John Fihtian, CEO og Præsident for NATO (National Association of Theater Owners)

Mens biografejerne vidste, at der var drøftelser i gang mellem studierne og DirecTV, vidste de ikke aftalen var blevet afsluttet. De siger studierne havde forsikret dem, at de ville blive holdt løbende underrettet.

“Biografejerne er ikke blevet hørt eller informeret om stoffet, detaljer eller tidspunktet for denne meddelelse Det er især skuffende at konfrontere dette problem i dag, mens vi fejrer vores industris partnerskaber på vores årlige kongres -. CinemaCon – i Las Vegas,” fortsatte Fithian. “I sidste ende, vil hele filmmiljøet have indflydelse på, hvordan branchen bevæger sig fremad. Disse studier har truffet deres beslutning på grundlag af hvad de uden tvivl opfatter som deres bedste interesser. Biografejerne vil gøre det samme

Biografejerne vil sandsynligvis ikke udtale sig før de er vendt hjem, og konsulteret deres bestyrelser. De har altid mulighed for at nægte at spille en film.

Gennem hele filmhistorien har der været dramatiske opgør mellem biografejere og studier om vinduesspørgsmålet.

Mens DirecTV vil tilbyde denne service til sine kunder landsdækkende, vil Comcast og Vudu kun gøre det på udvalgte markeder, i hvert fald i begyndelsen.

Studierne håber PREMIUM VOD kan hjælpe til dækning af nedgangen i DVD omsætningen, som er en vigtig indtægtskilde. Enkelte i filmbranchen stiller spørgsmål om, hvorvidt forbrugerne vil hoste op med $29,99 for en film, når den gennemsnitlige biografbillet koster omkring $8. Der er også bekymring for filmtyveri. F.eks. vil Paramount ikke deltage i PREMIUM VOD på grund af dette problem.