Bliver STX Entertainment det næste store studie i Hollywood?

DB - BLACKSTX (720x339)

Fra sine nye kontorer i toppen af den højeste bygning i Burbank, tårner STX Entertainment bogstaveligt op over sine konkurrenter.

Warner Bros, Disney og Universal kan skimtes fra vinduerne i det nye studies hovedkvarter. Udsigten er symbolsk for STX’ enorme ambitioner – at etablere sig som det næste store studie i Hollywood.

STX blev lanceret sidste år med filmproducenterne Robert Simonds og Bill McGlashan i spidsen. Missionen er at udfylde et hul i en underholdningsindustrien, der alene synes fokuseret på at producere hundedyre, episke superheltefilm. I stedet for sigte efter et svar på Marvel universet, har studiet planer om at producere film i 20-80 millioner dollar-klassen, med store Hollywood-navne på rollelisten. Der sigtes mod at udsende helt op til 15 film om året fra 2017, og der er allerede linet projekter op med Matthew McConaughey, Julia Roberts, instruktøren Gary Ross og “The Purge”-producenten Jason Blum.

Med stærk finansiel opbakning fra medstifteren TPG, det kinesisk private equity-selskab Hony Capital og investorerne Gigi Pritzker og Beau Wrigley, sammen med filmfinansiering fra Kinas Huayi Brothers, har STX til hensigt at bruge helt op til $1,1 mia. årligt på produktion, markedsføring og distribution af sine film fra 2017.

Virksomheden, der allerede har indgået aftaler med USA’s fire største biografkæder og flerårige produktionsaftaler med Showtime Networks og Universal Pictures Home Entertainment, ses godt positioneret til at konkurrere med de mere etablerede Hollywood-studier, og samtidig opretholde lavere udgifter og en mere strømlinet kreativ beslutningsproces.

Alligevel er udfordringen med at starte et studie fra bunden stor. Hollywood er fyldt med studier, der blev lanceret med høje ambitioner og alligevel endte med at vakle eller falde sammen. For eksempel, fungerer DreamWorks i dag som et glorificeret produktionsselskab, trods det blev grundlagt som et stort Hollywood-studie i 1994 af Steven Spielberg, David Geffen og Jeffrey Katzenberg. Relativity, ledet af Ryan Kavanaugh, er hele tiden i pengenød, og har kun få hits at prale af. Mange andre, blandt dem Orion Pictures og Savoy Pictures, er nu kun ekkoer af fortiden.

Problemet er, at filmproduktion kræver en masse penge, og nystartede selskaber som STX mangler et stort bibliotek af gamle film, som kan bruges til at supplere indtægterne med i magre tider.

Simonds, som er bedst kendt for Steve Martin-komedier, “The Pink Panther” filmene og flere Adam Sandler film, herunder “The Waterboy”, mener sammenligningen med DreamWorks og dens ledelse er forkert.

“Det er tre af de bedste folk i branchen og tre af de smarteste,” udtaler bestyrelsesformanden for STX. “Men da de lancerede deres selskab, var det i et meget anderledes konkurrencemæssigt landskab.”

Mens Simonds mangler Spielbergs karismatiske navn, er han dog en behændig fundraiser, hvis ambition det er at udfylde et tomrum. Pengene er i banken, fortæller han, og STX vil bruge 750 millioner dollars over de næste 10 måneder, uden at skulle tage telefonen for at spørge om lov.

Selskabet siger, at det har rejst mere end rigelige midler til at kunne dække eventuelle filmflops og vil kunne holde filmproduktionen kørende i mange år fremover. Det er heller ikke udelukket at opkøbe et filmbibliotek, hvis et bliver tilgængeligt.

“Vi er i at købehumør og vi ser på en masse forskellige ting,” hævder Simonds. “Det ville være uvederhæftigt, hvis man har så mange penge, og ikke gør noget ved det.”

Selskabets produktionsafdeling, ledet af den tidligere chef for Universal Pictures, Adam Fogelson, kører for fulde omdrejninger.

“Vi ønsker at blive set som et stort filmstudie, og vi har fordelen af ​​selv at kunne bygge det op,” forklarer Fogelson.

Studiet er gearet til at producere film for voksne, som engang var grundpillen i alle de store studier, men som i dag er blevet presset af banen af sequels, legetøj og forlystelsesparker.

“Der er et vakuum for den slags film,” siger Simonds. “Der er en lang række virkelig talentfulde fortællere, som ikke har noget sted at gå hen, når deres film skal produceres.”

Sådanne film er blevet opgivet – ikke fordi de ikke kan tjene penge – men fordi de bare ikke er store nok til at kompensere for de milliarder af dollars, de store studier bruger på drift. Faktisk giver 80% af film på mellembudgetter overskud eller løber rundt.

I modsætning til andre nystartede studier, skal STX ikke sælger smarte algoritmer eller nye distributionsstrategier. ”Vi forholder os til hvad filmindustrien har af standarder og det er ikke os som kommer til at afkorte vinduet”, forklarer Fogelson.