Dagbladet Politiken er ensidig og uoplyst

Fra Formandens Bord

Januar 2014

Politiken bragte den 27. december en leder, med overskriften ”Dansk film fortjener en fanfare”.

Link til lederen

DB må med stor beklagelse konstatere, at Politikens leder præsenterer sine læsere for en ensidig og uoplyst behandling af en problematik, som pt. optager filmbranchen mere end nogensinde: fremtidige forretningsmodeller og overlevelsen for dansk spillefilm.

Med hensyn til ensidigheden, refereres der i Politikens netudgave alene til Annette K. Olesens debatindlæg, omhandlende hendes syn på fremtiden for dansk film. Dette til trods for DB har taget til genmæle overfor Olesens indlæg, som i sit hele er baseret på misforståelser. Det ville have klædt Politiken også at lægge link til DB’s genmæle.Derudover må det tilmed konstateres, at Politiken øjensynligt vælger Olesens mange misforståelser, som udgangspunkt for sin leder.

Filmbranchen har de sidste 29 år skruet på én eneste skrue, i forsøget på at skaffe flere penge til den økonomisk betrængte filmindustri: biografernes eksklusivitetsperiode (fra filmene får premiere i biograferne til de udsendes på dvd, blu-ray og dvd). Det har desværre aldrig løst problemstillingen. Tværtimod faktisk: det er nemlig alene årsagen til det morads filmbranchens økonomi befinder pt. befinder sig i. Så når Politiken opfordrer til der bliver blæst i nye instrumenter, kunne man begynde her. Det er alene Home entertainment-sektoren (dvd, blu-ray og vod), som har bragt filmindustriens indtægter i frit fald.

Enhver yderligere afkortning af biografernes eksklusivitetsperiode, vil få konsekvenser. Enhver yderligere omfavnelse af de nye digitale medier vil nemlig forværre filmbranchens samlede økonomi. De nye digitale medier har foreløbig taget livet af videoforretningerne og nu er der fare for turen også kommer til biograferne. Her skal man huske på, at biograferne er forudsætningen for produktion af de hundedyre spillefilm. Ikke alene er spillefilmene produceret med henblik på visning på biografernes store lærred, men biograferne sikrer også filmbranchens sine største indtægter.

Det er derfor ikke alene biografernes fremtid, der er på spil her. Det er i faktisk i langt højere grad spillefilmens.

Biograferne udviser derfor rettidig omhu. Forbrugerne har ret til at vide konsekvenserne for en yderligere afkortning af biografernes eksklusivitetsperiode. Det betyder nemlig, at de i fremtiden risikerer at blive spist af med billige danske tv-film, game- og realityshows.

Biograferne har rigtig nok plæderet for flere offentlige midler til området. Men det har været med udgangspunkt i en meget vigtig forudsætning. Nemlig, såfremt politikerne ønskede dansk spillefilmsproduktion opretholdt på nuværende niveau. For flere offentlige midler bliver under alle omstændigheder nødvendige, uanset hvilken vej man vælger.

Det siger dog sig selv, at Det Danske Filminstitut og Filminstruktørernes løsning dog vil kræve et langt større beløb. Guldkrukken for enden af de nye digitale mediers regnbue er nemlig tom – til gengæld kannibalisere den de indtægter, som hidtil har muliggjort dansk spillefilmsproduktion: biograferne og dvd.

Når det burde sige sig selv, tager det udgangspunkt i at forbrugerne tidligere betalte kr. 179,00 for en enkelt spillefilm på dvd. Nu kan samme forbrugere få adgang til tusindvis af spillefilm til en abonnementspris på kr. 79,00 pr. måned. Indtægterne fra home entertaiment-sektoren vil aldrig kunne betale de hundedyre spillefilm. At filminstruktørerne og Filminstituttet, med deres yderst begrænsede økonomiske indsigt i filmbranchens økonomiske indtægtsstrømme, mener anderledes, tager alene sit udgangspunkt i en kulturpolitisk holdning, absolut ikke en økonomisk holdning der kan sikre dansk spillefilmsproduktion i fremtiden.

København, den 1. januar 2014
Kim Pedersen
Formand, Brancheforeningen