Danmark er atter på tredjepladsen blandt Europas førende filmnationer

I flere år har Danmark indtaget tredjepladsen blandt de europæiske lande, når der er blevet set på nationale films hjemmemarkedsandel.

Dog oplevede Danmark i årene 2016-17 en beklagelig historisk tilbagegang, som henviste vor ellers stolte filmnation til en sølle niendeplads.

Men i 2018 er Danmark tilbage hvor vi rettelig hører hjemme: En flot tredjeplads. Og de øvrige europæiske lande kan igen kigge på Danmark med misundelige øjne.

Danmark er atter blandt de førende filmnationer i Europa og har i øvrigt også det flotteste resultat i Skandinavien. Specielt Norge og Finland havde ellers bidt Danmark kraftigt i knæhaserne de forudgående to år.

Retfærdigvis skal det dog nævnes, at dansk films tredjeplads er baseret på, at amerikanske film produceret i England ikke er inkluderet i dette lands samlede markedsandel. Hvis man alene ser på rene engelske produktioner, havde England i 2018 en hjemmemarkedsandel på 11,7 procent, men inkluderer man de amerikansk-producerede film i landet, kommer hjemmemarkedsandelen op på 44,8 procent og indtager dermed førstepladsen blandt de europæiske lande.

Denne undersøgelse er dog alene baseret på en engelsk hjemmemarkedsandel baseret alene på rene engelske film.

Det imponerede danske resultat skyldes først og fremmest danske publikums-succeser som ”Journal 64”, ”Så længe jeg lever”, ”Lykke-Per” og ”Den tid på året”. Ja, og så naturligvis ”Ternet Ninja”, som er fortsat dansk films succeskurs ind i 2019 for fuld styrke. Filmen er pt. set af over 770.000 tilskuere og godt på vej til at blive århundredets største danske filmsucces. Ja, måske endda den største danske filmsucces de sidste 25 år.