Danske film dominerede 2020

“Druk” var den mest sete film i 2020 (PR-Foto Nordisk Film)

Tre måneder med lukkede biografsale bragte i 2020 de danske biografer og distributører i en situation, man aldrig har prøvet før. Corona-krisen satte dermed dybe aftryk også i biograf- og filmbranchen, hvilket besøgstallene naturligvis bærer præg af.

Det samlede antal solgte biografbilletter i 2020 landede nemlig på 7.206.603 millioner – hvilket skal ses i relation til, at i 2019 solgte man 13.239.287 billetter. Det er således en nedgang på knap 46 procent, hvilket for en stor dels vedkommende forklares med de tre måneders lukning.

Den gode nyhed er til gengæld, at de danske film har gjort det rigtig godt. 6 af de 10 mest sete film i de danske biografer i 2020 er danske titler, og andelen af billetsalget til danske film har aldrig været højere.

 Titel  DistributørBilletter
1Druk (dk)  Nordisk Film802.693
2Retfærdighedens ryttere (dk)  Nordisk Film459.621
3Klovn the Final (dk)  Nordisk Film437.381
4De forbandede år (dk)  Scanbox369.440
5Frost 2  Disney312.165
6Far til fire og Vikingerne (dk)  Nordisk Film310.356
7Tenet  SF Studios/Warner226.664
8Vores mand i Amerika (dk)  SF Studios198.226
91917  Nordisk Film193.581
10Bad Boys for Life  SF Studios/Sony186.670

Det glæder formand for foreningen af filmdistributører (FAFID) Mads Nedergaard:

”De salgstal, som vi så i efteråret for de danske film, ville også i helt normale år være gode og nogle, man var glade for. Når det samlede billetsalg er så meget lavere, skyldes det jo både, at biograferne har måttet holde lukket i 3 måneder, og at de amerikanske ”blockbusters” er blevet lagt på hylderne til bedre tider – eller for nogles vedkommende blevet sendt direkte ud på streaming uden om biograferne,” siger Mads Nedergaard.

Det var stærke, og meget roste, danske film som ”Druk”, ”Retfærdighedens Ryttere” og ”Vores mand i Amerika”, der løftede billetsalget i anden halvdel af 2020. Her viste danskerne, at de – på trods af de forskellige restriktioner og begrænsninger – havde stor lyst til at gå i biograferne.

”I enkelte uger var billetsalget faktisk på niveau med normale år, og i nogle uger var det danske biografmarked rent faktisk det største i Europa. Det vidner om et meget specielt år; men det viser også, at når filmene har kvaliteten og appellerer til danskerne, så har biograferne et efterspurgt produkt,” siger Lars Werge, direktør for Danske Biografer.

Antallet af solgte billetter til de danske film nåede i 2020 næsten på niveau med 2019: 3.236.235 millioner (svarende til 44,91 procent af det samlede salg) overfor 3.472.882 millioner i 2019 (26,2 procent af det samlede salg).

Når organisationerne kigger på 2021, spiller den øjeblikkelige situation selvfølgelig en stor rolle. Biograferne er som minimum lukket til og med 17. januar, og udsigten til helt normale rammer uden restriktionerne synes lang.

Og det har som nævnt allerede haft betydning for udbuddet af film, at biograferne har været underlagt stramme retningslinjer:

”De typer af film, som vi er mest bekymrede for i fremtiden, er de mindre danske film, og så de udenlandske, ikke-amerikanske titler. Dermed går vores bekymring også på de distributører, som særligt arbejder med disse titler,” siger Mads Nedergaard.

For biograferne er der også tendenser, der giver anledning til bekymring:

”Vi har desværre oplevet, at filmtitler bliver skubbet længere ud i fremtiden. Vi har også oplevet, at film, der er lavet til biografformatet, sendes direkte til streaming. Det strider naturligvis mod biografernes ønske, hvis dette skulle vinde indpas i Danmark. I 2021 vil Danske Biografer og FAFID derfor arbejde stenhårdt på at fastholde det fælles mål: At film skal ses og opleves i biografen. Det er en værdiskabelse, der er vital for Danske Biografer og for FAFID,” siger Lars Werge.

Den fælles kampagne mellem Danske Biografer og FAFID kørte på dette tema

At der er fælles visioner og mål for de to organisationer vidner forsommerens store, fælles kampagne om. I forbindelse med genåbningen af biograferne tog FAFID og Danske Biografer initiativ til ”Kom trygt tilbage”-kampagnen, der blev bragt i annoncer både i trykte medier, i tv- og biografreklamer samt på outdoor-kampagner.

Det var medvirkende til, at danskerne blev bekræftet i, at biografen er corona-frit område.