Danske lavbudget-film rasler stadig rundt i bunden

(Foto: Fra filmen ”Cutterhead”, som glimrende viser lavbudget-filmenes problem: De mangler ilt, i form af anstændige budgetter.)

Et hurtigt kig nedover filmene som foreløbig er udsendt i 2019, afslører at lavbudget-filmene stadig rasler rundt neden i bunden af listen med biografbesøgende. Til gengæld har den danske stat praktisk talt fuldfinansieret dem.  

Det drejer sig i denne ombæring om ”Usynligt hjerte”, ”Cutterhead” og ”Danmarks sønner”, ikke sådan at forstå at film med store budgetter ikke kan floppe, men film med små budgetter bliver aldrig rigtig succesfulde. De film mangler komplet den folkelige opbakning. Det er dog en enkelt undtagelse: Christian Tafdrups ”En frygtelig kvinde”, som blev set af 190.021 tilskuere og ramte tidsånden lige mellem øjnene. 

Nogen vil måske også mene at Gustav Möllers ”Den skyldige”, med 140.545 biografgæster, også bør tælles blandt undtagelserne. Men sidstnævnte var udtaget til Biografklub Danmark-programmet og kan alene takke klubben for sin succes. 

Det er virkelig synd for de mange debuterede instruktører, at de allerede fra første færd sidder på en dødssejler. I stedet skulle staten beskytte de debuterede instruktører og sørge for de får nogle ordentlige budgetter at lave film for. I efteråret skal vi opleve yderligere et par instruktører blive ført til skafottet.  

I stedet for at eksperimentere med markedsføringen af disse film og gøre en dyd ud af de er billige, at der står debutinstruktører bag, og at filmene repræsentere noget nyt, eksperimenterer man blot hovedløst med distributionsmodeller. Men hvad i himlens navn skulle det hjælpe? Det er jo til endeløshed blevet bevist, at når folk ikke vil betale for at se en film i biografen, vil de heller ikke betale for at se på de efterfølgende platforme i home entertainment-sektoren. 

Der er dog tegn på, at det begynder at lysne en smule. Både Malou Reymann med ”En helt almindelig familie” (premiere 24. oktober 2019) og Jeanette Nordahl med ”Kød og blod” (premiere 12. marts 2020) har begge fået mere anstændige budgetter (i 12-13 millioner kroners klassen) at debutere med. Det kommer til at afspejle sig i tilskuerantallet.