Data fra de digitale platforme forbliver hemmelige

2kkkdlld (720x342)

Mens tal fra biografsektoren offentliggøres flere gange ugentligt, er data fra de digitale platforme hemmeligholdt.

Det har selvfølgelig et formål: At fastholde drømmerne i illusionen om at de digitale medier er fremtiden for filmindustrien.

Hvis først tallene blev offentliggjort ville alle drømmene nemlig fordampe, som dug for solen.

Netflix-bossen Ted Sarandos udtalte fornylig, i forbindelse med en pressekonference, at Netflix ville hemmeligholde data, ”så længe det er muligt”.

Netflix har længe været årsag til stor irritation blandt journalister, pga. selskabets manglende vilje til at offentliggøre data.

Til dette kritikpunkt svarede Sarandos: ”Der er for os ingen forretningsmæssig grund til at offentliggøre data”.

Nej, den er vi med på. Det vil nemlig anskueliggøre, hvor lidt Netflix bidrager med til filmindustrien. Det vil også anskueliggøre at Netflix’ forretningsmodel alene er baseret på at få flest mulige abonnenter og den enkelt film i vid udstrækning er hamrende ligegyldig. Netflix har alene brug for et par slagnumre ind imellem.

Ikke engang Netflix’ aktionærer har adgang til selskabets data.

Sarandos anerkendte selskabets politik måtte være “lidt frustrerende” for journalisterne, og – på en noget selvmodsigende måde – udtalte at Netflix’ beslutninger om programmerne blev styret af seertallet.

Alle forudsætninger for en kæmpeboble er til stede.