En øjenåbner: Omfavnelse af de nye medier resulterer i dramatisk mindre omsætning

Forbrugerne vil for første gang se flere film online end på DVD i 2012, men vil bruge langt færre dollars på det, ifølge en ny rapport.
Antallet af film, som lejes eller købes online fra Netflix og iTunes vil vokse 135% i år til 3,4 milliarder transaktioner, ifølge IHS Screen Digest. Men analysefirmaet fremhæver at forbrugeren kun vil bruge $1,7 mia. på digitale film, sammenlignet med $11,1 mia. på DVD og Blu-ray.
I alt vil online-tjenester udgør 57% af filmforbruget i 2012, men kun 12% af omsætningen.

“Resultatet vil være en netto nedgang i home entertainment indtægterne, selvom forbruget når tidligere uopnåelige højder,” skriver IHS analytiker Dan Cryan i rapporten.

Årsagen: Viften af billige muligheder for at se film online, især “alt hvad du kan spise”- abonnementstjenester som Netflix, der streamede mere end 2 milliarder timers video i fjerde kvartal af 2011.

IHS sagde, at Netflix og mindre konkurrenter som Amazon.com og Hulu tegnede sig for 94% af online film forbruget i 2011. Digitale køb udgjorde kun 1,3%.

De amerikanske studier har reageret på udviklingen ved at forsøge at holde flere film væk fra Netflix o.a., samtidig med at gøre det mere attraktivt at købe film online. De studier tillader kun ældre titler udsendt for mindst 10 år siden, at være til rådighed for abonnement streaming.

Samtidig er skubber Hollywood aggressivt på det nye Ultraviolet format, som gør det muligt for forbrugere, som køber film, at gemme en kopi i en virtuel “sky”, de kan få adgang til, fra en bred vifte af digitale enheder.

For at give teknologien et markant løft, blev detail-giganten Wal-Mart for nylig enige om at understøtte ultraviolet og give forbrugerne mulighed for at kopiere dvd’er, de allerede ejer, til ’skyen’ for så lidt som $2 pr. film,