Et kæmpe nederlag for filmindustrien

DB - BLACKINTER (720x327)

”Et gennembrud for streaming” karakteriserer adskillige medier måden hvorpå “The Interview” blev lanceret i USA. Karakteristikken burde dog have lydt: ”Et kæmpe nederlag for filmindustrien”.

Det blev nemlig endnu engang bevist, at streaming ikke kan betale omkostningerne i forbindelse med spillefilmens lancering og produktion. Med andre ord: Måden ”The Interview” blev udsendt på, vil gøre kål på spillefilmene som vi kender dem.

De foreløbige nettoindtægter, udregnet efter at filmens distributør får 70 procent af streamingindtægterne og 50 procent af biografindtægterne, er foreløbig oppe på $21,7 mio. fra streaming og $2,6 mio. fra biograferne. I alt 24,3 mio.

Filmen har kostet $75 mio. at producere og lancere. Altså et underskud pt. på $50,7 mio.

Filmens indtægter handicappes yderligere af at have sprunget dvd-vinduet helt over og er også her gået glip af store indtægter. For slet ikke at snakke om tabet i forbindelse med de millionvis af illegale downloads, som denne lanceringsmåde er resulteret i.

Sidst Rogen og Franco indspillende en film sammen var ”This is the End”. Den blev udsendt konventionelt og økonomien er ganske, ganske anderledes.

”This is the end” kostede $70 mio. at producerer og lancere. Filmens nettoindtægter fra biograferne var formidable $63 mio. og home entertaiment-sektoren bidrog med 7,4 mio. plus et hemmeligholdt beløb fra streaming. Altså et overskud, excl. streaming på minimum $400.000,-.

Forskellen mellem de to films måde at blive lanceret på, er altså et underskud på $50,7 mio. contra et overskud på minimum $400.000,-.

Nej, der er ikke tale om et gennembrud, nærmere et sammenbrud.