EU’s bonus-plan for Europa Cinemas er uacceptabel

DB - EUROPA CINEMAS (720x342)

Europa-Kommissionen er kommet under beskydning fra biografforeninger, efter indførelsen af ​​en ny bonus betalingsordning i netværket ”Europa Cinema”, som skal friste til at fremme partnerskaber mellem biografejere og online distributionsplatforme.

Betingelserne for denne bonus omfatter forudsætningen, at ikke-nationale europæiske film skal udsendes på mindst to platforme, herunder i biografer, og at denne udsendelse er simultan eller forskudt (med en maksimal interval på to uger).

I henhold til retningslinjerne, “for biografejere, der opfylder ovennævnte betingelser og vise en film i to på hinanden følgende uger, vil hver screening tæller to gange for beregning af biografens andel af ikke-nationale europæiske screeninger og den tilsvarende støtte.”

Europa Cinemas giver en generel støtte til medlemmerne af netværket, i intervaller som spænder fra €15.000 pr. sal til €45.000 for 15 sale eller mere. 80% af denne støtter ydes til et program af overvejende ikke-nationale europæiske film.

Desuden Europa Cinemas tilbyder tre bonusser, som kan tildeles ud over den generelle støtte:

  • en bonus for mangfoldighed i antallet af europæiske nationaliteter repræsenteret i biografens program
  • en bonus for film, der har fået tildelt en speciel Europa Cinemas-mærkning.
  • den nye bonus for partnerskab mellem biografer og online distributionsplatforme.

“Simpelthen uacceptabelt”
I en samtale med ScreenDaily, udtaler Jan Runge, administrerende direktør for Den Internationale Union af biografer (UNIC), at mens hans organisation støttede “de brede underliggende mål” i Europa Cinemas-netværket, “finder vi det simpelthen uacceptabelt, at Kommissionen søge at gribe ind i markedet gennem den nye bonusordning, som er en del af Europa Cinemas 2015 retningslinjer.”

“Resultaterne af Kommissionens eksperimenter med simultanudsendelse af film gennem de senere år, på en række nichefilm har været alt andet end overbevisende,” udtaler Runge videre. Han er i dag en af ​​talerne på et panel på Europa Cinema-konferencen i Sarajevo i dag (aug 20) med repræsentanter for både EU-Kommissionen og Europa Cinemas.

“Så det virker meget mærkeligt for os, at dårligt udtænkt plan om simutanudsendelse af film nu bliver en fast del af det bredere Europa Cinemas-program, selv om det ser ud til kun at udgøre en forholdsvis lille element i støtten. Vi tvivler på, at en sådan mainstreaming af en ikke-dokumenteret politik er i tråd med Kommissionens egne forestillinger om bedre lovgivning.”

Runge tilføjede, at “det sikkert kommer ikke som nogen overraskelse, at UNIC medlemmerne er overbevist om, at eksklusive og bæredygtige filmudsendelser i biograferne er den bedste måde at sikre en film succes på tværs af hele filmens værdikæden, herunder VOD. Dette gælder også for fremme af ikke-nationale europæiske film.”

Tysklands biografforening Hauptverband deutscher Filmtheater (HDF) observerede, at “med indførelsen af ​​et bonussystem, er der nu et forsøg på at skabe en reduktion i vinduerne via biograferne selv gennem Europa Cinemas-netværket. Penge bliver tilbudt som lokkemad. Tilsyneladende er fremme af den europæiske kulturelle mangfoldighed ikke længere tilstrækkeligt som argument i sig selv.”

Ignorerer virkeligheden
Europa-Kommissionens vedholdende kamp for VOD er også kommet under kritik fra UNIC-præsidenten Phil Clapp i sin hovedtale på CineEurope konferencen i Barcelona i juni.

“Deres ønske om at sikre online tilgængelighed af de mange specialiserede lokale film inden for alle europæiske medlemsstater, ignorerer virkeligheden af ​​varierende forbrugernes smag på tværs af grænserne, og selvfølgelig den afgørende betydning af biografens visning for indtægterne på VOD-platforme,” argumenterede Clapp.

“Enhver strategi, som – uanset sine erklærede hensigter – primært tjener til at sænke opfattelsen af ​​værdi blandt forbrugerne, kan ikke være i de bedste kulturelle, kreative eller økonomiske interesser i vores sektor,” sagde han videre, hvilket tyder på, at “alt dette giver rigelig dokumentation for omfang, hvori Europa-Kommissionen fortsætter med at misforstå eller ignorere mange af de kommercielle realiteter i vores forretning. “