EU’s planer vil skade forbrugerne, fastslår ny undersøgelse

DB - ABLACKCINEMAS (720x325)

En ny rapport om skaderne ved ophævelse af geoblocking, blev præsenteret under filmfestivalen i Cannes.

Ikke blot vil Europas film- og tv-industri, men også EU-borgerne, komme til lide væsentligt, såfremt EU-Kommissionen presser videre med planer om et Single Digital Market i Europa, fastslår ny rapport, der blev præsenteret søndag den 15. maj under filmfestivalen i Cannes.

Den 99-siders lange undersøgelse, bestilt og finansieret af aktører i filmbranchen fra Hollywood og Europa, kommer efter et år med tovtrækkeri mellem dem og EU-Kommissionen i forbindelse med EU’s om at presse på for et Single Digital Market.

EU’s strategi, annonceret den 8 maj 2015, sigter mod et Single Digital Market for at lette adgangen af online-indhold fra ét EU-land til et andet. Den underliggende antagelse er, at en bredere adgang vil gavne forbrugerne.

Men den nye undersøgelse, “The Impact of Cross-Border Access to Audiovisual Content on EU Consumers,” udført af det London-baserede rådgivningsfirma Oxera og medierrådgivningsfirmaet Oliver & Ohlbaum, tyder på, at resultatet vil blive lige nøjagtig det modsatte.

“EU-Kommissionens er fortalere for videnbaseret udformning af politik, men de har endnu ikke kunne drage fordel af en solid økonomisk analyse af forbrugernes velfærd før nu,” udtaler Stan McCoy fra Motion Picture Association of Europe.

Den nye undersøgelse viser, at adgang til online-indhold i samtlige 28 EU-lande på én gang, vil have temmelig dramatiske følger:

– Filmproducenterne vil lide et indtægtstab på 8,2 milliarder Euro.

– Et fald i indhold på op til 48% for tv-indhold og 37% for film.

– Tab på op til 9,3 milliarder Euro på forbrugervelfærd. “Forbrugervelfærd” er defineret som en måleenhed på individuelle fordele som forbrugerne får af bestemte varer eller tjenester.

Fri adgang til alt indhhold over alle grænser “lyder som en rigtig god idé,” udtalte Felipe Florez Duncan fra Oxera, under præsentationen af rapporten i Cannes. Men, tilføjede han, “mindre indhold vil blive resultatet, og forbrugerne vil blive ringere stillet.”

“Problemet er, at fri adgang over grænserne underminerer den økonomiske model branchen er bygget på” – det vil sige, land-for-land rettighedssalg, udtalte en anden af rapportens forfattere, Sean McGuire, Oliver & Ohlbaum.

Et andet problem med fri adgang over grænserne er, som undersøgelsen udtrykker det, “hvis filmindkøberne tror ​​at publikum allerede har set indholdet på andre tjenester (såsom internationale VOD-udbydere, eller den oprindelige tv-station), vil de være uvillige til at investere, eller det vil i væsentligt omfang reducere investeringslysten.” Og undersøgelsen viser også at “forbrugere vil skifte deres dyre premium betalings-tv abonnement til billigere i udlandet, som tilbyder meget af det samme indhold, hvilket igen dræner indtægterne fra branchen.”

Resultatet vil være usikkerhed om fremtidige indtægter, og det vil svække de etablerede finansieringsmekanismer, såsom koproduktionsaftaler og forsalg af rettigheder.

Men Andrus Ansip, embedsmand i Europa-Kommissionen, som fører an i kampagnen for et Single Digital Market, beskriver filmbranchens bekymringer som overdrevne. “Det territoriale princip er her for at blive,” udtalte han til Variety. “Vi har aldrig sagt, at vi vil ødelægge dette system.” Men adgang til indhold skal gøres “lettere” for forbrugere i EU, tilføjede han.

Trods Ansips forsikringer, ser filmindustriens spillere EU’s planer som en snigende kampagne, der er sat i verden for at ophæve geoblocking.

Som svar på dette kunne filmindustrien forsøge at indføre fælleseuropæiske rettighedsaftaler. Eller man kunne begrænse rettighedshaveres salg til satellit- og kabel-platforme, for at begrænse adgangen til indhold via OTT-tjenester over grænser.

Andre muligheder omfatter justering af prissætning på indhold i hele Europa, eller synkronisere alt indhold på de forskellige sprog, så indholdet kun vil være attraktiv for forbrugere, der forstår det eftersynkroniserede sprog, og dermed oprette separate markeder baseret på sprog.

Ingen er de løsninger er dog tilfredsstillende, fastslår undersøgelsen. En paneuropæisk rettighedsmodel ville resultere i en “koncentrationen af ​rettigheder på nogle få store aktører”, som vil udkonkurrere alle lokale aktører.

Michael Ryan fra den uafhængige Film & Television Alliance udtalte, at det nuværende system, baseret på rettighedssalg land-for-land, fungerer udmærket. “If it ain’t broken, don’t fix it”, var hans afsluttende bemærkning.