Film driver trafikken på nettet

Pressemeddelelse fra Producentforeningen 22. oktober 2014

Film og tv er den mest almindelige baggrund for at vælge en hurtig bredbåndsforbindelse, og langt de fleste danskere ser gerne film på nettet. De billige abonnementsbaserede tjenester som Netflix og YouBio samt gratis tjenester – lovlige og ulovlige – dominerer, og derfor holder ambitionen om, at branchen selv skal løse sine problemer ved blot at finde nye digitale forretningsmodeller, ikke. Det viser Producentforeningens undersøgelse af danskernes digitale film- og tv-forbrug

Producentforeningen har bedt Megafon om at undersøge danskernes brug af film og tv på nettet, og resultaterne bekræfter, at vi i overvældende grad har taget de digitale muligheder til os og meget gerne ser film over nettet. Muligheden for at se film og tv er oftest årsagen til, at vi køber en hurtig bredbåndsforbindelse, og det er især de abonnementsbaserede tjenester samt gratis tjenester, der er populære. Men selv om der ses mange film på nettet, så er der ikke udsigt til, at det genererer indtægter til filmbranchen.

”Vi kan se ud af undersøgelsen, at forudsætningen om, at filmbranchen selv skal klare de aktuelle økonomiske problemer, ikke holder”, siger direktør for Producentforeningen Klaus Hansen. ”Ulovlig download og forbrugernes forkærlighed for billige og gratis tjenester gør det umuligt for markedet at regulere økonomien i branchen. Der er ingen udsigt til, at markedet inden for de næste fire år kan modne i tilstrækkelig grad. Derfor er der behov for, at politikerne træffer beslutning om, at teleoperatørerne skal bidrage til finansieringen”.

Undersøgelsen dokumenterer, at de gratis tjenester er meget populære. Halvdelen af danskerne svarer, at de ser film på gratis sites som Youtube og torrent-sites, men flertallet ved eller erkender ikke, at det er ulovligt.

Betalingsvilligheden for at købe enkeltstående premierefilm på nettet for at eje dem er lavere end forventet, viser undersøgelsen. Et nyt såkaldt EST-vindue – electronic sell through – hvor man køber en film digitalt, mens den er ny, og kan se den igen og igen, er interessant for 36% af danskerne, men de fleste af disse mener, at dette skal koste under 99 kr. Det betyder, at indtægterne kun kan sammenlignes med tidligere tiders indtægter fra dvd, hvis salget stiger. Og i et marked, hvor det lovlige udbud konkurrerer heftigt med det ulovlige vil det være vanskeligt.

Mens betalingsvilligheden således er lav, når det gælder at betale direkte for at se filmene, er 40% villige til at betale mere for selve bredbåndsforbindelsen, hvis det var nødvendigt for at kunne trække film og tv-serier. Undersøgelsen viser desuden, at film og tv-serier driver et behov for en hurtig bredbåndsforbindelse hos forbrugerne – både når det gælder lovlig og ulovlig trafik.

”Vi har som bekendt argumenteret for nye metoder til at opretholde den skrantende filmøkonomi”, siger direktør i Producentforeningen Klaus Hansen. ”Metoderne kan være bidrag fra teleselskaberne og også et nyt vindue for salg af premierefilm på nettet. Denne undersøgelse viser nu, at kun godt en tredjedel af forbrugerne vil købe en film til eje – og de vil ikke betale den pris, som branchen forventer. Det nytter ikke noget bare at sige, at vi skal finde en ny forretningsmodel med salg af film på nettet. Forbrugeren har vænnet sig til at kunne finde film gratis eller meget billigt på nettet og er ikke villig til at betale ret meget”.

Undersøgelsen understøtter således Producentforeningens forslag om, at teleoperatørerne skal bidrage til finansiering af dansk film, at vod operatørerne skal levere markedsdata på samme niveau som biograferne – således at vi kan følge med i den økonomiske udvikling for dansk film, at afregningsprincipper for salg og udlejning af dansk film på vod-platformene skal fastfryses i den kommende forligsperiode samt at teleoperatørerne skal begynde administrativt at blokere for websites med ulovligt download.

Hent undersøgelsen her

Yderligere oplysninger direktør Klaus Hansen – 2081 0959.