Film & Middag tiltrækker i stor stil biografpublikummet i USA

DB - ABLACKMIDDAG (720x324)

“For at komme ind en af biografkæden Alamo Drafthouse’ biografer i USA, må biografpublikummet gå gennem en farverig indgang. Væggene er beklædt med gamle plakater fra gyserfilm, og biografens tilbud omfatter alt fra blockbusters, som ”Star Trek Beyond” og ”Jason Bourne”, til rendyrkede kunstfilm. Menuen omfatter pancetta mac & ost og milk shakes.

Ikke ligefrem din almindelige lokale biograf.

På trods af online streaming og hjemmebiografer, er biografdrift stadig en robust industri i USA, og Alamo Drafthouse rider på toppen af bølgen. Sidste år omsatte biograferne i USA og Canada rekordstore $11,1 mia. En 8% stigning i forhold til 2014, iflg. Motion Picture Association of America (MPAA). I år er de amerikanske biografer foreløbig oppe på $7,0 mia og er på vej til at slå rekordåret 2015.

Biografer, som tilbyder mere end blot en aften foran det store lærred, er en voksende tendens, der forsøger at få fat på et yngre publikum, med enestående film, mad og cocktails, udtaler Patrick Corcoran, Vicepræsident i National Association of Theatre Owners (NATO). Biografforeningen repræsenterer over 5.700 biografer og 32.000 biografsale. Antallet af biografer, der serverer mad og drikkevarer er relativt lille – mindre end 700 ud af 5700 biografer i USA, fortæller han. Men det er en af ​​de hurtigst voksende tendenser i industrien.

“Det handler om at imødekomme det publikum en biograf har i lokalområdet,” fortæller Corcoran videre. Mad & drikke-konceptet løber som ”en ildebrand gennem den amerikanske biografbranche”.

Ved hjælp af aggressiv programmering og spisemulighed i biografsalen, er Alamo Drafthouse vokset til en kæde på 25 biografer i USA, med en årlig omsætning på $170,0 mio.

Virksomhedens seneste biograf-restaurant åbner i denne måned i New York Citys Brooklyn bydel, og der er ni biografer på vej i Arizona, Californien, Texas, Virginia og Missouri.

Andre biografkæder, som Movie Tavern og Studio Movie Grill, har succes med Film & Middag-konceptet, udtaler Daniel Loria, redaktionschef på boxoffice Media. Men indenfor de sidste seks år er Alamo Drafthouse blevet en af de mest genkendelige af alle biografkæderne, fortæller han.

“Film & Middag er virkelig eksploderet i USA de seneste par år,” forklarer Loria. “The Alamo Drafthouse er et af ​​de kendte navne, der har været i stand til at brande sig på dette område. De har virkelig succes.”

“Alamo åbnede i 1997 med en enkelt biograf i Austin, Texas”, siger Tim League, grundlægger og administrerende direktør for biografkæden. På åbningsdagen viste biografen et dobbeltprogram med filmene ”Raising Arizona” og ”Spinal” og der var fuldstændig udsolgt. På andendagen dukkede kun tre publikummer op.

“Jeg blev øjeblikkelig ramt af tanken om, at hele idéen var en katastrofe,” fortæller League. Men League og og hans kone, Karrie, fortsatte standhaftigt med at vise film med middag og øl og har nu fået en meget stor loyal følgeskare. Flere biografer åbnede derefter i Texas og i resten af USA.

I 2010 lancerede virksomheden Drafthouse Films, som hovedsageligt distribuerer udenlandske film og dokumentarfilm, som kæden også selv viser. Målet er at tiltrække biografgængere med Star Trek og andre blockbustere og så få publikum til også at se de mere skæve film”, fortsætter League.

“Størstedelen af vores omsætning kommer fra blockbusters,” afslutter League. “Men vi er i stand til at markedsføre nogle interessante, mærkelige, mindre film til vore kunder, der kommer til de store blockbusters.”

DB - ABLACKDRAFT (720x328)