Forbrugergrupper modarbejder egne interesser

DB - BLACKATÆNK (720x347)

EU’s planer om det indre digitale marked, som blandt andet vil umuliggøre geoblocking på film og tv-området, bliver hyldet i høje toner af Forbrugerrådet Tænk og It-politisk Forening.

De to forbrugergrupper arbejder for at beskytte forbrugernes interesser, frihed og rettigheder.

Problemet er blot at de, i deres hyldest af EU’s planer, modarbejder deres egne interesser.

EU’s planer vil nemlig betyde at forbrugerne får færre valg og dårligere kvalitet i filmudbuddet, og ikke mindst vil den europæiske – og i særdeleshed den danske – filmindustri blive kørt helt ned af amerikansk kulturimperialisme.

Det kan umuligt være i danske forbrugeres interesse. Men der er altså det de to forbrugergrupper arbejder hårdnakket for, og samtidig afslører det at forbrugergrupperne ikke har sat sig ordentlig ind i problematikken.

De kalder en filmindustri, som arbejder 24/7 på at skabe de bedste mulige film til forbrugerne, for ”ekstremt bagstræberiske” og opfordrer til at filmindustrien gøre det samme som musikindustrien.

Hvad de to forbruger grupper dog overser er, at der er ret stor forskel på produktionsprisen af en film og en sang. De overser ligeledes at musikindustriens omsætning er faldet til en tredjedel af hvad de tidligere omsatte. En så stor omsætningsnedgang kan filmindustrien ikke overleve på. Hele det fundamentale forevisnings- og produktionsapparat er en hel del dyrere at holde i gang på filmområdet, end et pladestudie. Ligeledes tåler finansieringen af musik- og filmproduktion ingen sammenligning. Det er noget lettere at finansiere en sang til 50.000 kroner, end en dansk film til 22 millioner kroner.

Her er 11 årsager til musik og film ikke kan sammenlignes: http://danske-biografer.dk/11-grunde-til-musik-og-filmbranche-ikke-kan-sammenlignes/

 

Man må opfordre de to forbrugergrupper til at hæve sig over rene lægmandsbetragtninger og sætter sig ordentlig ind i problematikken og ikke mindst konsekvenserne af deres egen fremmarch. Den kommer mindst alle danske forbrugere til gode.’