Formandens Bord: Biografbesøget stiger

DB - FRA FORMANDENS BORD II (720x329)

Til trods for nogle vildfarne i den dansk filmbranche, som mener at biografgængerne flygter over på streamingtjenester, steg biografbesøget i januar i forhold til sidste år. 1,1 millioner danskere gæstede i årets første måned biograferne.

Det lader til nogle i den danske filmbranche overser filmindustrien er en produktdrevet branche og et års høst af forskellige film, naturligvis har indflydelse på det totale tilskuerantal. Underholdning på det store lærred er jo ikke et daglig forbrugsgode, som for eksempel håndsæbe og tandpasta. Én enkelt film kan da også ændre et år fra middelmådigt til rekord. Så følsomt er det.

At angive ændrede forbrugervaner, som årsag til dansk films faldende besøgstal – og det generelle – i 2017, er sikkert belejligt, da det jo fritager branchen for at søge andre årsager, samtidig med at det fratager mange for den ubehagelige oplevelse det kan være at gribe i egen barm. Ikke desto mindre er påstanden rent lægmandsgætværk.

Anskuer man situationen fra udenlandske film i Danmark, er situationen da også radikalt anderledes. Her ser vi en stigende tendens og de sidste to år har været rekord. Det kan iagttages i nedenstående skema. Fra udenlandsk films perspektiv, er det nok snarere forbrugerne der flygter fra streamingtjenesternes uoverskuelige mængde møg og over i biograferne.

1a5 (720x441)

Næh, det er dansk film den er helt gal med.

Dansk film kunne da også i årets første måned konstatere en yderligere tilbagegang i forhold til katastrofeåret 2017. I januar 2017 var den danske markedsandel 34%, i januar 2018 faldt den til 19%.

At dansk film ikke gik helt i 0 skyldes Christian Tafdrups ”En frygtelig kvinde” som i januar blev set af 120.600 tilskuere og totalt nu er oppe på 155.295. At danske film med engelsk dialog ikke er danske biografgængeres kop the, blev bekræftet af Per Flys ”Dobbeltspil”, som måtte nøjes med 25.544 tilskuere.

Men så er det jo godt de danske biografgængere finder større og større interesse for udenlandske film.

I kategorien ”udenlandske film” er der helt anderledes liv og glade dage og til trods for yderligere tilbagegang til dansk film, kunne de udenlandske film kompensere og endda mere til, hvilket bragte en stigting i det totale tilskuerantal.

Det skyldes film som ”Jumanji: Welcome to the Jungle”, ”Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”, ”Star Wars: The Last Jedi”, ”Ferdinand” og ”Wonder”. Gary Oldmans pragtpræstation i “Darkest Hour” blev også værdsat af danskerne. Filmen blev på den første uge set af 43.058 tilskuere.

Nederst i denne klumme top 25 for januar 2018.

I februar fortsætter den amerikanske filmmaskine med at sætte Danmark og det øvrige Europa skakmat. 12 fuldblods amerikanske film står overfor to danske og tre europæiske film, hvoraf den ene er finansieret for amerikanske penge.

Dansk film præsenterer som nævnt kun to film og klogeligt har man valgt at udsende danske børnefilm, med vinterferien in mente. Karsten Kiilerich har filmatiseret Ole Lund Kirkegaards elskede børnefortælling ”Hodja fra Pjort” i animationsformat og Dorte Bengtson har kastet sig over filmatiseringen af Kim Fupz Aakesons børnebog ”Vitello”, også i animationsformat.

Februar måneds tre største succeser bliver uden tvivl amerikanske: James Foleys afslutningen på ”Fifty Shades of Grey”-trilogien, med titlen ”Fifty Shades: Fri” og Pixars ”Coco”, hvor animationsstudiet denne gang er taget til Mexico og fokuserer på en af landets årlige traditioner: ”De dødes dag”. Marvel på banen med superheltefilmen ”Black Panther”. Filmen er instrueret af Ryan Coogler og Chadwick Boseman møder vi i titelrollen.

Men i det hele taget har amerikansk film i den kommende måned taget det tunge skyts frem, det er nemlig Oscar-tid. De Oscar-nominerede amerikanske film dominerer biografernes repertoire frem til selve uddelingen den 4. marts.

Årets mest Oscar-nominerede film får nemlig premiere i februar: Det er Guillermo del Toros ”The Shape of Water”, som er nomineret til hele 13 statuetter. Daniel Day-Lewis’ angiveligt sidste film inden pensionen. Paul Thomas Andersons ”Den skjulte tråd” er nomineret til 6 Oscars, og Luca Guadagnino italienske ”Call Me By Your Name”, dog finansieret af amerikanske penge, er nomineret til fire Oscars. Det er de absolutte Oscar-frontløbere af februars høst af film.

Der er dog også 4 øvrige amerikanske film i februar som hver er nomineret til en Oscar: Ridley Scotts ”All The Money in the World”, hvor Christopher Plummer har chancen for at hjemtage en af de eftertragtede statuetter i kategorien Bedste mandlige birolle. James Francos ”The Disaster Artist”, om tilblivelsen af verdens dårligste film ”The Room”, er nomineret i Bedste manuskript-kategorien, og det samme gør sig gældende for Aaron Sorkins ”Molly’s Game”. Denzel Washington er endnu engang nomineret. Det er ottende gang skuespilleren er nomineret, hvoraf han faktisk har hjemtaget to. Rollen han er nomineret for, er i Dan Gilroys ”Roman J. Israel, Esq”.

Blandt månedens øvrige amerikanske film debutere den danske fotojournalist Nicolai Fuglsig med det amerikanske krigsdrama ”12 strong” med Chris Hemsworth. Måneden byder god også på rendyrket amerikansk komedie i John Francis Daleys ”Game Night” med Rachel McAdams og Jason Bateman og endelig er der David Lowerys ”A Ghost Story” med Casey Affleck og Rooney Mara.

Men Frankrig er selvfølgelig også på banen. François Ozon præsenterer det romantiske drama ”Dobbelt begær” med Marine Vacth, Jérémie Renier og Jacqueline Bisset. Et biografisk drama skal vi også stifte bekendtskab med i form af Etienne Comars ”Django”, om jazzguitaristen Django Reinhardt.

1a1 (720x704)