Formandens Bord: Én god og to dårlige nyheder

DB - FRA FORMANDENS BORD II (720x329)

Først den gode nyhed: Det samlede tilskuerantal i biograferne for året hidtil, er nu kommet på omgangshøjde med 2016. Ved slutningen af marts var tilskuertallet kommet knap 400.000 tilskuere bagud i forhold til sidste år. Men det er nu indhentet.

På årets fire første måneder har over fem millioner biografgæster sat sig i danske biografers magelige stole og nydt oplevelser på det store lærred. Det er på niveau med 2016, men det er i overvejende grad amerikansk film biografejerne kan takke for det flotte resultat.

Og så til den dårlige nyhed: Ingen danske film skal til Cannes i år. Eneste film med blot en flig af dansk film over sig, er Ruben Östlunds svensk/dansk/amerikansk/franske film ”The Square”, som Filminstituttet har støttet med tre (3) procent af budgettet. Det skulle ikke undre om instituttet får den film gjort kernedansk, inden den vises i Cannes, til trods for det yderst spinkle danske engagement. En undskyldning skal instituttet jo have, når de ansatte i den statslige institution sendes til Cannes i hobetal.

Hvad der virkelig er undrende er, at svenskeren Ruben Östlund jo både er hvid og mand. Hvor er alle de – i nogle kredse – så højt berømmede svenske kvinder? Og hvor er alle de danske lavbudget-film, som godt nok ikke har antydningen af folkelige opbakning, men som til gengæld skulle hente filmpriser? Pist borte!

Men det er ikke den eneste dårlige nyhed.

Dansk films nedtur fortsætter med ufortrøden styrke. Som man kan se af nedenstående skema rasler den danske markedsandel ned. Der skal jo nærmest ske et mirakel, hvis ikke besøgstallet til danske film i 2017 bliver ringere end katastrofeåret 2016.

1a ab (717x402)

Dansk film opnåede i april en markedsandel på 16 procent, mod sidste års april på 28 procent. Og for de første fire måneder er tallet 25 procent i år contra 29 procent i 2016.

Men det er egentlig ikke så overraskende. Det Danske Filminstitut har jo haft travlt med alt andet end dansk films fundamentale problem.

Dansk film kunne faktisk kun komme op med et enkelt kort i april, overfor alle de amerikanske esser og det var Peter Schønau Fogs ”Du forsvinder”, som fik en fin start. Til gengæld levede ”Dan-Dream” slet ikke op til forventningerne, den ender sandsynligvis på samme niveau som ”Player”. ”Den anden side” med Anders Matthesen tog ligeledes en maveplasker.

Til gengæld klapper amerikansk film næsten hænderne af sig selv: Både ”Fast & Furious 8”, ”Boss Baby”, ”Skønheden og udyret” og ”Guardians of the Galaxy Vol. 2” har kunnet får danskerne til at stille sig i kø foran biografernes billetkontorer. Ja, selv ”Smølferne: Den hemmelige landsby” får et fint resultat i Danmark, når man sammenligner filmens præstationer i Danmark med den øvrige verden.

Nederst i denne klumme, årets foreløbige top 25.

1finalffb2 (720x415)

Dansk films skæbne i maj afgøres alene af en enkelt film: Jens Dahls lavbudgetfilm ”3 ting” med Nikolaj Coster-Waldau og Birgitte Hjort Sørensen i hovedrollerne.

Fra amerikansk film skal vi nok vente os størst besøgstal på Joachm Rønning og Espen Sandbergs “Pirates of the Caribbean: Dead Men Tells No Tales” med Johnny Depp i sin øjensynligt udødelige rolle som Kaptajn Jack Sparrow. Men mon ikke vi ikke også kommer til at opleve lange køer af publikummer som vil se Ridley Scotts øjensynligt lige så udødelige fremmede skabning i ”Alien: Covenant med Michael Fassbender og Noomi Rapace. Den endnu mere udødelige historie om sværdet i stenen får en tur gennem Guy Ritchies fantasi i ”Kong Arthur: Legenden om sværdet” med Charlie Hunnam og Jude Law. Natalie Nicola Yoons roman ”Alt eller intet” er blevet filmatiseret med Stella Maghie ved roret.

De engelske farver forsvares i maj af selveste Lone Scherfig med ”Their Finest Hour” med Gemma Arterton, Sam Claflin og Bill Nighy og får følgeskab af Ben Wheatley og hans ”Free Fire” med Brie Larson, Cillian Murphy og Armie Hammer.

I maj vil vi ligeledes komme til at opleve en sand lavine af ikke-engelsk talende film. Fra Frankrig kommer børnefilmen ”Månens vogter” og Danièle Thompsons ”Cézanne og Zola” med Guillaume Canet og Guillaume Gallienne. Fra støvlelandet skal vi opleve Marco Bellocchios ”Sweet Dreams” med Bénénice Bejo og Valerio Mastandrea, samt Paolo Virzìs ”Springtur i Toscana” med Valeria Bruni Tedeschi og Micaela Ramazzotti. Fra Japan kommer ligeledes to film: Hirokazu Kore-edas ”Efter Stormen” med Hiroshi Abe og Yôko Maki, og Makato Shinkais animationsfilm ”Your Name”.

Rumænien er på plads med Cristian Mungius prisvinder fra Cannes 2016 : ”Prøven” med Adrian Titieni og Maria-Victoria Dragus. Kroatien er repræsenteret med Hana Jusic’s ”I familiens skød” med Mia Petricevic og Niksa Butijer. Østrig velsigner os med Ulrich Seidl dokumentarfilm ”Safari”.

1finalffb1 (720x715)