Formandens Bord: Gud fader, hvor Kim Skotte dog vrøvler

DB - FRA FORMANDENS BORD II (720x329)

Over 1,3 millioner publikummer gæstede biograferne i februar, hvilket bringer det samlede tilskuerantal op på 2,4 millioner de to første måneder af 2018.

Dansk film kunne i februar mønstre næsten 120.000 tilskuere til ”Hodja fra Pjort”, imponerende 30.748 publikummer til ”En frygtelig kvinde”, som nu går på 9. uge og i alt har haft et tilskuerantal på 186.043 siden premieren (hvem sagde sleeperen er død?). Ja, og så bragte ”Vitello” 29.810 glade feriebørn foran det store lærred. Resten af de otte danske film, biograferne havde på programmet i februar, var i småtingsafdelingen.

Dette tilskuerantal bragte den danske markedsandel op på 13,7 procent i februar og 15,8 procent for året hidtil.

Årets to første måneder plejer jo at være den store høsttid for dansk film. Et blik på dansk films resultater i februar sidste år og de to første måneder af 2017, viser den dødskurs dansk film opretholder. I februar 2017 var dansk films markedsandel 35,8 procent og for de to første måneder i 2017 var resultatet 37,0 procent. Og 2017 blev betegnet som et katastrofeår.

Dansk film i 2018 er foreløbig en ren nedsmeltning. Vi må sætte vores lid til at marts måneds ”Så længe jeg lever” kan rette lidt op på elendigheden.

Men når dansk film ikke formår at skabe film, som kan bringe danskerne i biografen, så kan udenlandske film – og specielt amerikanske – til gengæld. Udenlandske film fløjter frem i disse år og tilskuerantallet til film fra udlandet har da også sat rekord de seneste to år.

1a5 (720x441)

Så når Politikens Kim Skotte, så sent som den 28. februar i DR’s Kulturmagasinet Gejst, postulerer at biografpublikum er forsvundet over på streamingtjenesterne, er det noget beviseligt vrøvl. Når dansk film har nedtur, ser danskerne da bare udenlandske film i stedet, når turen går i biffen. Det er da nogen ting besynderligt at påstå, at streamingtjenesterne skulle ramme biografernes tilskuerantal, alt imens udenlandske film oplever kronede dage med stigende tilskuerantal og rekord på rekord.

Dansk films problemer skyldes ikke streamingtjenesterne, der er helt andre fundamentale årsager til dansk films nedtur. Men de virkelige årsager gør det måske for ondt på Danmarks kulturbærende avis at erkende.

I februar var den store vinder da også amerikansk: ”Fifty Shade – Fri” blev i månedens løb set af 263.777 tilskuere, skarpt forfulgt af ”Coco”, som blev gæstet af 245.419. Fænomenet ”Black Panther” blev set af hele 150.712 de første to uger og de fire film som alle havde premiere i januar: ”The Darkest Hour”, ”Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”, ”Maze Runner: Dødkuren” og ”Jumanji: Welcome to the Jungle” viste helt fantastisk ’staying power’ i februar.

Nederst i denne klumme top 25 for året hidtil.

1a7 (720x368)

I marts bliver den amerikanske dominans på det danske marked endelig sat på en prøve. Kun otte amerikanske film får premiere i marts. Overfor de otte film står tre danske og hele elleve fra det øvrige udland.

Månedens mest velbesøgte danske film bliver Ole Bornedals ”Så længe jeg lever” med Rasmus Bjerg i rollen som John Mogensen. Jannik Hastrup er tilbage med Cirkeline på nye eventyr i animationsfilmen ”Cirkeline, Coco og det vilde næsehorn” og Anne Holst Moulvad står bag dokumentarfilmen ”Farvekraft ad helvede til”, som handler om maleren Jens Søndergaard.

De tre mest velbesøgte amerikanske film i marts bliver Steven Spielbergs sci-fi film ”Ready Player One”, efter en roman af Ernest Cline. Francis Lawrences spionfilm ”Red Sparrow” efter en roman af Jason Matthews, med Jennifer Lawrence i hovedrollen, samt Roar Uthaugs actionfilm ”Tomb Raider” med Alicia Vikander.

Af øvrige amerikanske film kan nævnes Steven S. DeKnights actionfilm ”Pacific Rim: Uprising” med Scott Eastwood og Adria Arjona. Bruce Willis har overtaget Charles Bronsons ikoniske rolle i genindspilningen af ”En mand ser rødt” fra 1974, den nye film udsendes i Danmark under den originale titel ”Death Wish”, Eli Roth har instrueret. Michael Sucsy præsenterer månedens ungdomsromantiske film ”Hver dag” med Maria Bello. Den stolte amerikanske gysertradition ses forsvaret af Johannes Roberts ”The Strangers: Prey at Night” med Christina Hendricks. Og så byder måneden også på en ægte amerikansk filmperle: Sean Bakers ”The Florida Project” med Willem Dafoe, Brooklynn Prince og Valeria Cotto.

Engelsk film præsenterer to animationsfilm og en enkelt live-action film. Animationsfilmene er Nick Parks ”Hulemanden Sten” og Will Glucks ”Peter Kanin” efter Beatrix Potters elskede bøger. Joaquin Phoenix spiller hovedrollen i Lynn Ramseys ”You Were Never Really Here”, om en mand som forsøger at redde en ung pige ud af prostitution.

Frankrig byder ind med fire film: Robin Campillos store Cannes-prisvinder ”120 slag i minuttet” med Pérez Biscayart. Danis Tanovics drama ”Hotel Europa”, Léonor Serrailles ”Montparnasse bienvenue” med Laetitia Dosch og Michael Hennekes ”Happy End” med Isabella Huppert og Jean-Louis Trintingnant.

Norge er på banen med kæmpesuccesen i hjemlandet, ”Askedrengen – I troldkongens sal”, af Mikkel Brænne Sandemose, samt krigsfilmen ”Den 12. mand”, instrueret af Haral Zwart. Polen præsenterer Dorota Kobiela og Hugh Welchmans ”Loving Vincent” med Helen McCrory og Jerome Flynn og sidst, men ikke mindst, italienske Paolo Virzis dramady ”Vores livs ferie” med Helen Mirren og Donald Sutherland.

1a6 (720x705)