Formandens Bord: Publikum elsker biografoplevelsen med uformindsket styrke

DB - FRA FORMANDENS BORD II (720x329)

Juni stod som sædvanlig i de amerikanske blockbusters tegn og dansk film kunne kun øve beskeden modstand overfor den amerikanske dominans.

Både ”Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge”, ”Wonder Woman”, ”Baywatch” og ”Kaptajn Underhylder” var publikums foretrukne i den forløbende måned. ”Grusomme mig 3” havde ligeledes en kanonåbning, og er de første fire dage – incl. for-premierer – blevet set af formidable 91.585 tilskuere. De to danske film ”Den bedste mand” og ”3 ting” formåede ikke at indfri forventningerne og det endda til trods for de begge er med i Biografklub Danmark-programmet.

Den danske markedsandel var i juni måned 11,8%, mod 4,5% i samme måned sidste år. Altså en stigning på 7,3 procentpoint og det er jo fint, men årets foreløbige danske markedsandel for året er 23,1%, mod sidste års 25,6% på samme tidspunkt. Det er et fald på 2,5 procentpoint.

Til trods for dansk films tilbagegang er det samlede tilskuerantal på højde med sidste års. Publikums lyst til oplevelser på det store lærred er uformindsket og amerikansk film kompenserer for dansk films nedadgående kurve.

Det Danske Filminstitut tilbyder mange forklaringer på den nedadgående tendens for tilskuerantallet på danske film. Blandt andet den aldeles udokumenterede fortælling om at danske film ikke møder deres publikum, hvor publikummet befinder sig. Og det sker i en tid med stigende tendens i biografernes besøgstal, altså bare ikke til danske film. Filminstituttet mener dansk films publikum befinder sig på internettets streamingtjenester. Det er en bekvem forklaring, for ingen aner hvor mange der ser danske film på internettets streamingtjenester. Den slags data holder streamingtjenesterne nemlig hemmelige. Man kan således påstå hvad som helst.

Men der er dog intet nyt i at størstedelen af dansk films publikum befinder sig i home entertainment-sektoren. Publikum betaler bare ikke ret meget for at se filmene i denne sektor. Ja, mange ser endda filmene uden at betale. Sådan har det været siden begyndelsen af 1980’erne ved videoen fremkomst, ja, egentlig siden tv’s fremkomst i 1948. I år 2000 androg home entertainment-sektoren 70 procent af filmbranchens indtægter, i 2016 er dette tal faldet til 42 procent.

Men instituttets forklaring er altså at dansk films publikum befinder sig i home entertainment-sektoren og man derfor bør afkorte den tid der går fra filmen har premiere i biograferne til den udsendes på de efterfølgende platforme.

Instituttets løsning er altså at flytte højtbetalende gæster i biograferne, til lavtbetalende seere i home entertainment-sektoren. Det siger sig selv det kun vil forværre dansk films økonomiske situation.

Det er således et interessant ræsonnement Det Danske Filminstitut fremkommer med. Dengang der virkelig var penge i home entertainment-sektoren, forholdt instituttet sig tavse omkring de handelsforhold der er mellem filmindustriens parter. Men nu hvor home entertainment-sektorens indtægter er røget i frit fald, vil man altså skubbe på den nedadgående udvikling for dansk film, i forsøget på at skabe en selvopfyldende profeti.

Man må håbe Det Danske Filminstituts nye ledelse forholder sig til realiteterne, i stedet for det Utopia som hidtil er blevet præsenteret.

Nedenstående top 10 for juni måned og allernederst i denne klumme kan årets foreløbige top 25 iagttages.

1abg (720x384)

Dansk film præsenterer i juli to nye film. Frederik Meldal Nørgård er på pletten med familiefilmen ”Kidnapning” efter Bjarne Reuters kendte roman. ”At elske Pia” er titlen på en ny film af Daniel Borgman, som tidligere har instrueret ”The Weight of Elephants”, men denne gang er filmen helt igennem dansk.

Månedens største filmbrag bliver utvivlsomt Christopher Nolans krigsfilm ”Dunkirk”, som handler evakueringen af engelske, canadiske, belgiske og franske tropper ved Dunkirk i maj 1940 under Anden Verdenskrig. På rollelisten finder vi Tom Hardy, Mark Rylance, Cillian Murphy og Kenneth Branagh. Derudover byder den amerikanske blockbuster-sæson på en reboot af ”Spiderman”-franchisen. Denne gang spiller Tom Holland den spindelvævskastende superhelt i filmen ”Spiderman: Homecoming”, som også byder på en gæsteoptræden af selveste Iron Man i skikkelse af Robert Downey, Jr. Michael Keaton har fået den utaknemmelige opgave at spille filmens skurk. Et nyt kapitel i den populære ”Abernes planet”-franchisen skal vi også stifte bekendtskab med, denne gang under titlen ”Abernes planet: Opgøret”, filmen er instrueret af Matt Reeves og har Woody Harrelson, Judy Greer, Steve Zahn og Andy Serkis i hovedrollerne. Juli byder også på kvinder i lange baner. Først kommer Lucia Aniellos kvindelige pendant til ”The Hangover”-filmene: Komedien ”Girls Night Out” med blandt andre Scarlett Johansson, Kate McKinnon, Demi Moore og Ty Burrell. Lige i hælene følger Charlize Theron i thrilleren ”Atomic Blonde” af David Leitch.

En gyser bliver der også plads til i den amerikanske portefølje for juli: John R. Leonettis ”Wish Upon”, om en pige der nok skulle have holdt fingrene fra en mystiske æske. En vis æske skulle Whitney Houston også have holdt sig fra, og det kan vi opleve i dokumentarfilmen ”Whitney: Can I Be Me” af Nick Broomfield og Rudi Dolezal.

Til sommerferierende børn bydes der i juli – udover danske ”Kidnapning” – på belgiske ”Bigfoot Junior” af Ben Strassen, som stod bag ”Sammys store eventyr”-filmene og japanske ”Minder fra i går” af Isao Takahata.

Frankrig står klar med to film: Olivier Assayas’ ”Personal Shopper” med Kristen Stewart og Bruno Dumonts komedie ”Mysteriet ved Slack Bay” med Fabrice Luchini og Juliette Binoche.

Fra England skal vi opleve Justin Chadwicks romantiske drama ”Tulipanfeber” med Alicia Vikander, Cara Delevingne, Christoph Waltz, Jack O’Donnell, Zach Galifianakis og Judy Dench. Sverige er repræsenteret med ”En hustlers dagbog” af Ivica Zubak og fra Spanien kommer Rodrigo Sorogoyens thriller ”May God Save Us” og Finland velsigner os med dramaet ”Girls Lost” af Alexandra-Therese Keining.

1ABD (720x709)