Fortsat skæv ligestilling i film

Foran kameraet i filmen “Kød og Blod” er der næsten ligestilling. Filmbranchen som sådan i Danmark er kønsmæssigt fortsat uligestillet (PR-foto)

Ligestillingen halter fortsat i den danske filmbranche. Det viser en ny undersøgelse fra Det Danske Filminstitut (DFI).

  • Hvor kønsfordelingen på det danske arbejdsmarked balancerer, er andelen af kvinder beskæftiget inden for dansk film samlet set godt 40 %, dog kun 30 % inden for filmproduktion
  • I de respektive faggrupper bag kameraet er der store udsving i kønsfordelingen. Hvor scenograf-, producer- og klipperfagene består af cirka lige mange mænd og kvinder, er kun cirka hver tredje instruktør og manuskriptforfatter en kvinde
  • Hvert fjerde projekt, der ansøger og modtager støtte til spillefilm fra Filminstituttet, har en kvinde som instruktør eller manuskriptforfatter, mens hvert andet projekt har en kvindelig producer
  • Inden for dokumentarfilm har knap halvdelen af projekterne, der søger og modtager støtte, en kvinde i instruktørstolen, mens tre ud af fire projekter har en kvinde som producer

Der er tegn på, at uligestillingen forandres til det bedre. Således er 40 procent af hoved- og birollerne i danske film i perioden 2016-2019 udfyldt af kvindelige skuespillere. Det tal har tidligere været lavere.

Undersøgelsens dokumentation får formanden for Danske Filminstruktører til at råbe vagt i gevær:

“På fiktionssiden er tallene deprimerende læsning. Andelen af kvindelige spillefilminstruktører og manuskriptforfattere går den helt gale vej, og der er næsten ingen kvindelige fotografer og tonemestre. Der uddannes lige så mange kvinder som mænd på filmuddannelserne, men kun én ud af fire ansøgninger kommer fra en kvindelig instruktør,” siger Christina Rosendahl til DFI’s hjemmeside.

Som følge af biografernes nedlukning i foråret 2020 rummer undersøgelsen denne gang ikke oplysninger om fordelingen på køn blandt gæsterne i biograferne.