Formandens Bord: Dansk film ligger underdrejet

Atter har amerikansk computeranimation reddet de danske biografer. I en glohed juli måned valgte 198.287 danske publikummer biografernes svale miljø og ”Sådan træner du din drage 2”, fremfor at smelte væk under åben himmel.

”Sådan træner du din drage 2” sikrede ligeledes, at denne sommers juli blev nogenlunde lige så velbesøgt som juli 2013.

De øvrige topscorende film i juli inkluderede, med tilskuerantal i parentes efter titlen: ”Transformers: Age of Extinction” (104.565), “22 Jump Street” (81.015) og ”Abernes planet: Revolutionen” (71.386).

Den danske topscorer i juli var ”Lev stærkt” med 22.712 tilskuere.

At dansk film gennem de sidste fire måneder har befundet sig i en bølgedal, af samme proportioner som Grand Canyon, kan ikke længere skjules.

DB - A - FINAL - FFB (720x433)

Den danske markedsandel nåede i juli måned en bundrekord på deprimerende 5 %.

Udover ”Lev stærkt” blev to øvrige danske film vist gennem hele juli: ”The Salvation”, som blev set af 3.162 tilskuere i gennemsnitligt 15 biografer og ”Cykelmyggen og Minibillen”, som blev set af 9.045 i gennemsnitligt 40 biografer.

Må vi så, en gang for alle, slippe for at høre biograferne flår danske film af plakaten, uden de har fået en chance!

På årets syv første måneder har 1.493.468 tilskuere valgt at se danske film. Det er en samlet foreløbig markedsandel for året på 23,3%.

To film, ”Far til fire – Onkel Sofus vender tilbage” og Klassefesten 2: Begravelsen” står for 60 % af dansk films tilskuerantal i årets syv første måneder.

Som tommelfingerregel skal en dansk film op over 250.000 tilskuere for at give overskud. Det har foreløbig kun to danske film, ud af tretten, formået i 2014.

Da undertegnede var så formastelig at råbe vagt i gevær og angive veje ud af det morads dansk film befinder sig i, blev der fra både Det Danske Filminstitut og distributører sendt belærerene besked om at man sørme gjorde det godt nok.

Den australske struds udviser samme adfærd, når den bliver bange.

Til gengæld er dansk film i sin umådelige visdom kommet op med en idé.

Næste danske film i udsendelseskalenderen er Jonas Elmers ”Det andet liv”. Filmen bliver brugt som eksperiment for den retning, flere i den danske filmbranche ser som vejen ud af helvede: Én måned efter biografpremieren vil filmen blive udsendt på video-on-demand.

At filmen allerede bliver udsendt på video-on-demand én måned efter biografpremieren, delagtiggjorde filmens distributør offentligheden i, allerede tre uger før filmens premiere, for helt at banke sømmet i den ligkiste, filmen snart befinder sig i.

Det skete på Filmmagasinet Ekkos hjemmeside.

Han kunne ligeså godt have sagt: Lad være med at se filmen.

Amerikanske undersøgelser har nemlig vist, at udsendelse på de digitale medier, så hurtigt efter biografpremieren, sender en klar besked til forbrugeren: Filmen er ikke værd at se.

Med andre ord: I stedet for at kæmpe sig markedsføringsmæssigt ud af elendigheden, mener dansk film man blot skal begrænse den største indtægtskilde dansk film har, og i stedet omfavne en sektor, hvor prissætningen  er i frit fald.

Resultaterne af den slags eksperimenter taler sit tydelige sprog i USA. Men, som tidligere nævnt, vælger man altså i Danmark den australske tilgang til problemknusning.

EKKO - EKSPERIMENTER (720x269)