Fuld biografudsendelse er vital for publikum, siger europæisk biografforening

Pressemeddelelse udsendt af UNIC – The International Union of Cinemas

Bruxelles, den 17. september 2018: The International Union of Cinemas (UNIC), der repræsenterer biografforeninger og biografkæder på tværs af 37 lande i Europa, tilføjer i dag sin røst til dem, der søger at sikre, at film udvalgt til konkurrence på førende filmfestivaler, får fuld biografudsendelse.

Efter de seneste diskussioner om udvælgelsen af ​​film på en række større filmfestivaler og beslutningen fra juryen i Venedig International Film Festival om at tildele Alfonso Cuarons ”Roma” sin Golden Lion-pris, udsender UNIC følgende udtalelse:

“UNIC ønsker at udtrykke sin støtte til italienske biografforeningskollegaer og andre, for at opmuntre til at festivalkonkurrencer skal overveje kun at inkludere film i festivalerne, som udsendes i biograferne.

Centralt i filmindustrien er fællesoplevelsen ved at se en spillefilm på et stort lærred, hvilket skaber en stærk følelse af identitet og fællesskab. Biografer tilbyder deres publikum unikke kulturelle og sociale oplevelser, samtidig med at biograferne imødekommer filminstruktørernes vision og skaber uovertruffen forventningsglæde i forbindelse med udsendelse gennem biograferne.

Dette er en gennemprøvet strategi, der i sidste ende gavner hele filmens værdikæde. Succes i biograferne hjælper en films indtægter og giver større publikumsbevidsthed på andre platforme. Vækst på efterfølgende markeder – herunder Video on Demand – udvikler sig bedst på dette stærke fundament. Det bør ikke ske på bekostning af eksklusivitet i biograferne.

Biografbranchen kan sagtens eksistere sammen med streaming-udbydere, men mener, at deres – og publikummets – interesser tjenes bedst af en film, der får en ordentlig biografudsendelse, herunder et klart og tydeligt vindue.

Respekt for filmenes normale livscyklus understøtter ikke kun en model, der har vist sig vellykket med hensyn til kulturel mangfoldighed, men giver også mulighed for det bredest mulige publikum at opdage og nyde et så bredt filmudbud som muligt.

Ledende filmfestivaler bør tilskynde en praksis, der gavner publikum som helhed, gennem valg af film i deres officielle program, der er inden for alles rækkevidde og ikke kun abonnenter på streamingplatforme. Skulle film kun blive tilgængelig på disse platforme eller kun modtage en “teknisk” udsendelse i biografvinduet – men stadig nyde godt af festivaludvælgelse, som et markedsføringsværktøj, ud over deres betydelige ressourcer – vil langt størstedelen af ​​deres potentielle publikum blive nægtet adgang til filmene.

Film hører hjemme på det store lærred, og vi opfordrer derfor de førende internationale filmfestivaler til at gøre som filmfestivalen i Cannes, og fejre biografens sociale, kulturelle og økonomiske relevans ved udvælgelsen af deres fremtidige festivalprogram.”

The International Union of Cinemas (UNIC)

Union Internationale des Cinémas/International Union of Cinemas (UNIC) repræsenterer biografforeninger og biografkæderes interesser, og dækker 37 lande i Europa og nabolande.

For yderligere kommentarer:
Laura Houlgatte, CEO, UNIC
lhoulgatte@unic-cinemas.org/+32 2 880 99 39 | @UNIC_Cinemas