”Green Book” – en enestående succeshistorie

Peter Farrelys ”Green Book” scorede ved Oscaruddelingen hele tre statuetter ud af fem nomineringer: ”Bedste film”, ”Bedste mandlige birolle” og ”Bedste originale manuskript”.  

Hvordan nogen kunne tro ”Green Book” kunne tabe til en fremmedsproget film i ”Bedste film”-kategorien, henstår som en af Oscar-historiens store mysterier. Men måske er der tale om den hysteriske hypnose, streamingtjenesten bag den forsmåede film har hensat såkaldte ’eksperter’ og medierne i.  

Streamingtjenesten har ellers brugt mellem $25,0 og $50,0 mio. (afhængig af hvem man spørger) på Oscar-kampagnen. Og det på en film, som har kostet $20,0 mio. at producere. Det er et nederlag, hvis ekko i årevis vil hjemsøge streamingtjenestens hovedkontor. Oscar-budgettet på “Green Book” var på beskedne $5,0 mio. Men en god film kan aldrig holdes nede.

DB-formandens forudsigelse om udfaldet i kategorien ”Bedste film”, forhindrer beskedenhed at gentage her.

Filmen er et road-trip drama om venskabet mellem en brovtende, fordomsfuld udsmider (Viggo Mortensen) og en berømt, raffineret sort musiker (Mahershala Ali). 

I skrivende stund har filmen netop rundet 200.000 tilskuere på det første par uger i danske biografer, og er et skole-eksempel på hvordan en potentiel Oscar-film skal lanceres. 

Filmen havde premiere i USA allerede 16. november, dog uden at gøre noget særlig væsen af sig selv. Ja, faktisk kunne man kalde filmens amerikanske åbning skuffende. Men dygtigt har Universal Pictures styret filmen gennem den naturlige ebbe og flod i publikumstilstrømningen, som en film oplever, når den lanceres i award-sæsonen.  

Som man kan se af de to nedenstående skemaer, har Universal sat ind på det helt rigtige tidspunkter og øget filmens salsantal for at kunne imødekomme efterspørgslen. I ventetiden inden offentliggørelsen af de Oscar-nominerede film har Universal forsøgt at strække filmen mest muligt.  

Filmen modtog 3 Golden Globes den 7. januar, dog uden det havde nogen særlig indflydelse på indtjeningen, men kickstartede dog en let stigende tendens i publikumstilstrømningen. Det fortæller hvor lidt det amerikanske publikum vægter denne uddeling.  

Til gengæld skete der for alvor noget efter den 22. januar, hvor de Oscar-nominerede film blev offentliggjort. I den efterfølgende uge oplevede filmen sin hidtil største tilstrømning. Og i den forløbne uge er effekten af selv Oscar-uddelingen slået igennem. Filmen steg med hele 74,5 procent.  

Filmen har på nuværende tidspunkt indtjent $77,7 mio. i USA og vil utvivlsomt nå 100 millioner dollars-mærket, inden den afslutter sin visning i biograferne. Ikke dårligt for en film der åbnede med beskedne $2,3 mio. i første-ugen.  

På markederne uden for USA, hvor DreamWorks står for distributionen, med Nordisk Film som lokal dansk aftager, har man klogelig udvist stor tålmodighed. Hvis filmen havde haft verdensomspændende premiere samtidig med USA, var filmen sikkert røget af programmet, inden Oscar-uddelingen kunne nå at få effekt på indtjeningen. Næh, man ventede til ugen inden de Oscar-nominerede film blev offentliggjort og i enkelte lande, som f.eks. Danmark og Kina, ventede man helt til ugen før selve uddelingen. 

Den taktik har i sandhed båret frugt. Som allerede nævnt har filmen i Danmark allerede rundet 200.000 solgte billetter og i Kina åbnede filmen med hele $17,1 mio., hvilket overgår USA, når man ser på de individuelle uger. I USA har største-ugens indspilning været på $7,9 mio.    

Filmen har på de internationale markeder foreløbig indtjent $126,9 mio. og globalt er filmen oppe på $204,5 mio. Foreløbig. For filmen udviser forbløffende ’staying power’. 

Faktisk skal vi helt tilbage til ”Kongens store tale” fra 2010, for at se Oscars have så stor effekt på en films indtjening. Tesen om at akademiets medlemmer ofte vælger den film, som har størst økonomisk glæde af en Oscar, slog i år klokkeklart igennem.  

”Green Book” har kostet $23,0 mio. at producere, så filmen har udviklet sig til hvad man roligt kan karakterisere som en rigtig god forretning.