DFI er idéforladt

Af Kim Pedersen, Formand, Brancheforeningen Danske Biografer – 8/12/2013

Adm. dir. Henrik Bo Nielsen, Det Danske Filminstitut, replicererede i Politiken den 4. december på foreningen Danske Biografers debatindlæg, med en idéfattigdom man sjældent har set mage, og tillægger endda foreningen meninger, som aldrig har været vores.

Nielsens letkøbte påstand om at biografernes kur på filmbranchens trængsler skulle være mainstreamfilm, på bekostning af innovation og kunstneriske film, savner afsæt i virkelighedens verden.

Foreningen udtrykker blot en omsorgsfuld betragtning af situationen i et miljø, hvor DFI øjensynligt allerede har opgivet kampen at skaffe flere offentlige midler, og i stedet kaster sig ud i et forehavende, som vil trække filmbranchen i den helt forkerte retning.

Nielsen taler om at trække i arbejdstøjet, men det burde nu slet ikke være nødvendigt, idet Det Danske Filminstituts idérigdom begrænser sig til at skrue på biografernes vindue (den tid der går mellem biografpremieren til filmen blive udsendt på dvd, blu-ray, vod og streaming).

At skrue på biografvinduets længde har man gjort i 29 år. I 29 år er biografvinduet blevet gjort stedse kortere – uden det har løst noget som helst – og så er der endda nogen, bl.a. DFI, som mener biograferne ikke udviser fleksibilitet. Og DFI har endda modet til at betegne det som innovation!

Men nu er smertegrænsen altså nået. At skrue yderligere på biografvinduets længde vil ikke skaffe flere penge til filmbranchens samlede økonomi, tværtimod. Kun imødekomme en kulturpolitisk yderst naiv agenda – økonomisk set.

Brancheforeningen Danske Biografer har fremlagt et idékatalog, som strækker sig lige fra forslag om bedring af talentudviklingen, til hvordan de små kunstneriske film bliver mere besøgt i biograferne, og dermed – viser enhver erfaring – bliver større på de efterfølgende platforme.

Alt er blevet afvist af DFI, som er forstenet i at mene enhver løsning, i filmbranches betrængte situation, blot er at reducere længden på biografernes eksklusivitet. Men det løser i den nuværende situation intet. Man vil blot flytte højtbetalende publikummer over til platforme med
lav prissætning. Det siger sig selv, det ikke vil hjælpe filmbranchens økonomi en døjt. Det er i det miljø Brancheforeningen konkluderer, at hvis spillefilmen skal overleve, kan det kun ske på grundlag af øgede offentlige tilskud.

Og det er heller ikke nogen urimelig konklusion i betragtning af at EU, gennem Creative Europe, allerede har set realiteterne i øjnene, og givet 9% ekstra til kulturområdet.

Og nej, biograferne – i lyset af alle de kreative forslag foreningen er fremkommet med – vil så sandelig ikke medvirke til spillefilmens endeligt.

DFI’s idérigdom – som de nu forsøger at få politikerne til at presse igennem – er fattig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *