Hollywoods dilemma

DB - ABLACKROULETTE (720x369)

Film på mellembuget, der tidligere ville være udsendt i biograferne (som f.eks. ”Cloverfield Paradox”), ses nu i flere tilfælde at ryge direkte til streamingtjenesterne, fordi de amerikanske studier forsøger at minimere risiko.

Når filmstudierne står overfor en film med usikker indtjening i biograferne, spørger cheferne i de store amerikanske studier sig selv: “Skal vi prøve heldet i biograferne eller sælge filmen til Netflix?” I forbindelse med mellembudget sci-fi film som ”The Cloverfield Paradox” (Paramount) og ”Extinction” (Universal), var svaret: “sælg!”

Streamingtjenesten betalte mere end $50 millioner for ”Cloverfield Paradox”, selvom lottokuponen ikke kom ud for Netflix i denne omgang. Filmen tiltrak kun 2,8 mio. seere de første tre dage. Så det kunne se ud til Paramount traf den rigtige beslutning.

Til sammenligning bragte Will Smith- filmen ”Bright”, som kostede Netflix $90 millioner at indkøbe, 11 millioner seere de første tre dage, ifølge Nielsens SVOD-ratingsrapport.

Hvordan mon ”Cloverfield Paradox” ville have klaret sig i biograferne, hvis Paramount havde udsendt filmen konventionelt? Det er umuligt at svare på. Hvis de seere, der så filmen de første tre dage online, var mødt op ved biografernes billetkontorer med en gennemsnitlig 2017-billetpris på $8,97, ville filmen have indbragt en omsætning på 25 millioner dollars i åbningsweekenden. Men det er noget lettere blot at trykke på en knap fra sofaen, end at tage i biografen. Home entertainment-sektoren har også altid haft et større antal seere end tilskuerantallet i biograferne. Mange film som ses i hjemmet, betragtes jo som gratis. Og filmindustriens indtægter fra home entertainment-sektoren er da også peanuts.

”Cloverfield Paradox” ville også være blevet mødt at konkurrence fra andre film i biograferne. På den oprindelige udsendelsesdato, den 14. februar 2017, ville ”Cloverfield Paradox” sandsynligvis have haft store problemer i konkurrencen med denne weekends nummer 1-film: ”Get Out”, som åbnede med $33,7 mio. Og på den anden udsendelsesdato, som var blevet skrevet ind med blyant den 17. oktober 2018, ville filmen have skullet konkurrere med denne weekends nr. 1-film, ”Jigsaw”, som åbnede med $16,6 mio.

På en anden dato, filmen var tiltænkt biografpremiere, 2. februar 2018, ville filmen blive presset mellem ”Jumanji: Welcome to the Jungle” og ”Maze Runner: Dødskuren”, der denne weekend indtjente $11,0 mio. hver. Og den 20. april var den dato, studiet endelig havde sat sig på, inden man pludselig valgte at sælge til Netflix, ville filmen været kommet op imod den nye Dwayne Johnson-film ”Rampage”. Det er krystalklart, at studiet ikke var villig til at løbe risikoen på nogen af de nævnte datoer.

Aftalen med ”Cloverfield Paradox” markerer den seneste i en række af Netflix-opkøb af film fra de store filmstudiers skraldespand. Netflix har også købt de verdensomspændende rettigheder til Universals sci-fi film ”Extinction”, som studio trak fra biografernes premiereliste i dcember. Netflix har ligeledes opkøbt de internationale rettigheder til Natalie Portman-filmen ”Annihilation”, som Paramount ellers ville have udsendt globalt i biograferne 23. februar og ”Shaft” fra New Line, som oprindeligt skulle ud i biograferne 14. juni 2019 og Sandra Bullock-filmen ”Bird Box” fra Universal. er ligeledes blevet solgt til Netflix.

For et stort amerikansk filmstudie er kalkylen om sælge en film til Netflix enkel: Undgå at tabe ansigt ved en flop og få selskabets regnskaber til at se pæne ud. For blot 2-3 år siden ville de film Netflix har indkøbt, være blevet udsendt i biograferne i januar, april eller slutningen af august, i håbet om at publikum ville få øje på filmen i de tynde perioder. og derefter minimere noget af tabet gennem dvd og efterfølgende platforme. “Netflix er blevet den nye efterfølgende platform´,” udtaler en leder fra et af de amerikanske studier.

Men at Netflix opkøber nye biograffilm er måske ikke i de amerikanske studiers bedste interesse. En anden studie-leder bemærker: “Dette vil komme til at skade studioerne i det lange løb.”

Som en tommelfingerregel opkøber Netflix filmene til budget plus 30 procent i fortjeneste til filmproducenten. Udsendelse gennem biograferne kan til gengæld potentielt sikre en fortjeneste til producenten på flere hundrede procent. Men det kommer selvfølgelig an på hvor mange mennesker der ser filmen i biografen.

Det er Hollywoods dilemma. Under alle omstændigheder har Netflix ikke råd til at opkøbe alt, endsige de helt store sikre biografhits.

Det ville jo være temmelig dumt for en filmproducent at sælge til Netflix med en 30 procents fortjeneste, når udsendelse gennem biograferne på de store succeser kan sikre en langt højere fortjeneste.