Hollywoods nye problem: Publikum gider ikke fortsættelser

DB - ABLACKDEPP (720x323)

2016 har vist sig at være en meget hård slagmark på filmområdet, og repertoiret er fyldt med en række fortsættelser af tidligere succeser, som desværre er kommet til kort og sætter dermed spørgsmålstegn ved opfattelsen af ikke-originale, franchisen-baserede film,” siger en analytiker.

Efter sidste sommers ”Pitch Perfect 2” blev et rødglødende hit – film omsatte $287,6 mio. globalt, hvilket var mere end en fordobling af originalens $115,0 mio. – er en tredje del af den succesfulde franchise selvfølgelig blevet uundgåelig.

Men den 31. maj skubbede Universal brat udsendelsen af ”​​Pitch Perfect 3” fra juli 2017 til december 2017. Og blot få dage senere lod de endnu en bombe falde: Elizabeth Banks vender ikke tilbage som instruktør.

Og årsagen? Elizabeth Banks har afsløret at udviklingsprocessen tog længere tid end forventet – og en del af denne forsinkelse skyldes den usikkerhed de amerikanske studier har fået overfor fortsættelse af tidligere succeser. ”Forsinkelsen skubbede optagelserne til efteråret, og det ville komme til at forstyrre mit familieliv”, forklarer hun. “Vi føler os forpligtet til lave den bedst mulige film og enhver som har lavet fortsættelser af tidligere succeser, ved hvor svært det er.”

Universal Studios, som producerer den kvinde-orienterede franchise, har god grund til at sætte farten lidt ned. Fortsættelse efter fortsættelse har indspilningsmæssigt skuffet i år. Denne weekends skuffende åbningen af ”Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows” er blot det seneste eksempel. Og det er forvirrende og foruroligende nyheder for Hollywood-studierne, der er afhængige af at lave film i alle størrelser og genrer i igangværende franchises, fra komedier over de mindste gysere til tenptoles.

Ledere af de amerikanske studier erkender alle at være skyldige, når det handler om at lave fortsættelser forbrugerne ikke nødvendigvis råber på, såsom ”The Huntsman: Winters War” (som globalt indtjente 59 procent mindre end sin forgænger). Andre bemærker dårlige anmeldelser også er blevet en stor faktor, selvom en fortsættelse er en del af en populær franchise.

“Fortsættelser er løbet ind i hårde tider. De gennemprøvede formler, velkendte figurer og temaer, har været den nødvendige garanti for ikke at rende ind i en fiasko. Men 2016 har vist sig at være en meget hård slagmark, og repertoiret er fyldt med en række fortsættelser som er kommet til kort, og sætter dermed spørgsmålstegn ved opfattelsen af ikke-originale, franchisen-baserede film,” siger en analytiker Paul Dergarabedian.

Chris Aronson, distributionschef for 20th Century Fox tilføjer: “Forbrugeren bliver bombarderet af kvalitet, uanset om det er på film, streaming, kabel eller net-tv-. Studierne kæmper, men biografgængerne er ikke længere så tolerante.”.

Det er ikke usædvanligt at en fortsættelse falder en smule i indtjening, men nedgangen er blevet massiv, både med hensyn til at åbningsweekenden og en films endelige globale indspilning. Universals ”Ride Along 2” indtjente $90.9 mio. i USA, hvilket er en nedgang på 33 procent i forhold til ”Ride Along” i 2014. Og i februar oplevede Paramounts ”Zoolander 2” en nedgang i forhold til originalen på 53 procent i USA og 32 procent globalt.

Lige nu vil frygten for fortsættelser skade blockbuster-sæsonen, men det er for sent at gøre noget ved det. Filmbranchen er i denne henseende en supertanker, som ikke bare sådan lige kan ændre kurs.

“Selvfølgelig er baren kommet højere op. Franchises giver os en fordel, men jeg tror ​​publikum giver os en besked med en vognstang: Vi skal sørge for at historierne er unikke og anderledes hver gang,” fortæller Paramounts Rob Moore.

Mange vidste Disneys sommer-tentpole ”Alice i Eventyrland: Bag spejlet” havde problemer, inden den blev udsendt med sølle $26,9 mio. i åbningsweekenden – 77 procent under ”Alice i Eventyrland” – men ingen forventede dog Universals ”Bad Neighbors 2” ville blive 56 procent ringere i åbningsweekenden ($21,8 mio. mod $49,0 mio.).

I sidste måned åbnede 20th Century Fox’ ”X-Men: Apocalypse” et godt stykke under ”X-Men: Days of Future Past” ($65,8 mio. mod. $90,8 mio.). Førstnævnte fik en 48 procent rating på Rotten Tomatoes, en markant nedgang fra de 91 procent, som kom forgængeren til del. Begge film er instrueret af Bryan Singer.

Universal har i særdeleshed været hårdt ramt. I april faldt ”The Huntsman: Winters War” hårdt til jorden med en åbning på $19,4 mio., et kæmpe fald på 65 procent i forhold til originalen. I de senere år har Hollywood påberåbt sig, at det internationale marked har kunne kompensere for en dårlige åbning i USA. Men også det er ved at ændre sig: ”Huntsman 2” indtjente $113,2 mio. på de internationale markeder i forhold til originalens $241,3 mio. (USA var dårligere: $47,6 mio. mod $155,2 mio.)

“Dette års nedtur for fortsættelser, afslører at Hollywood er i et kreativt hul,” udtaler analytikeren Jeff Bock. “Man kan argumentere for, at trætheden blandt fortsættelser er årsagen hertil. Men publikum køber stadig billetter i hobetal til enkelte fortsættelser. Det handler om at skabe nye historier og til tider vente indtil betydelig buzz er bygget op, noget Hollywood konsekvent ikke er gode til.”

“Der er meget der taler for at give de kreative kræfter tid til at tanke op og genoplade. Men tempoet i nutidens filmstudier gør det næsten umuligt. Gennem et stykke tid har film baseret på bøger været en sikker vinder, men også de har fejlet.

Tidligere på året indspillede for eksempel ”The Divergent Series: Allegiant” $176,9, en nedgang på 40 procent i forhold til ”The Divergent Series: Insurgent”. Det blev også understreget, at de internationale marked ikke længere er en automatisk frelser. Den seneste film i ”The Divergent Series” klarede dig dårligt internationalt: $110,7 mio. mod $167,1 mio.

“Måske er det et spørgsmål om kvalitet, ikke kategorisering,” udtaler Dergarabedian. “Kan man påstå, at blot fordi en film er en fortsættelse, har den mistet værdi og tiltrækningskraft?”

Der vil blive masser af muligheder for at få svar på det spørgsmål, når man tager resten af sommerens fortsættelser i betragtning: ”Find Dory”, ”Independence Day: Resurgence”, ”Ghostbusters”, ”Star Trek: Beyond” og ”Jason Bourne”.

Selvfølgelig har frygten for fortsættelser ikke inficeret alle film. Disney og Marvels ”Captain America: Civil War”, som var sommerens første tentpole, har i alt indspillet $1,1 mia. siden premieren i begyndelsen af ​​maj, hvilket er en enorm stigning i forhold til de $714,4 mio. ”Captain America: The Winter Soldier” indtjente.

Og ”Batman v Superman: Dawn of Justice”, som havde premiere i slutningen af ​​marts, indspillede $871,9 mio. på verdensplan, sammenlignet med de $668,0 mio. ”Man of Steel indspillede i 2013, selv om mange analytikere troede filmen ville komme over 1 milliard dollars.

Hvis nogen troede fortsættelser var en sikker opskrift på succes, skal det da nævnes at ”Captain America: Civil War” er den eneste fortsættelse, der har været i stand til at slå et par originale blockbusters i år: Disney Animation Studios’ ”Zootropolis”, som netop har passeret 1 milliard dollars globalt og Disneys ”Junglebogen” som nu er oppe på $895,1 mio.