Hurtig udsendelse af film på DVD og Vod begynder at skade biograferne

Amerikansk undersøgelse fastslår, at hurtig udsendelse af film på DVD og Vod nu begynder at skade biograferne for alvor – uden en omsætningsstigning på de efterfølgende platforme.
Die-hard fans kommer stadig farende for at se en film i åbningsweekenden, men det mere afslappet publikum bliver stadig sværere at lokke i de amerikanske biografer.
Da den hundedyre superhelt-film “Green Lantern” åbnede i juni med $53 mio., var bosserne på Warner Bros optimistiske, at på trods af negativ buzz, havde de alligevel et hit.
I stedet, førte dårlig ’word of mouth’ til at filmens indspilning hurtig fes ud med en total indspilning i USA på kun $116 mio. – kun det dobbelte af åbningsweekenden.
Det fænomen – en solid start efterfulgt af en hurtig drop-off – har været den primære drivkraft for en årelang nedgang i biografbesøget, der fortsatte i 2011. Indspilningstallet, kendt i branchen som ’the multiple’ – den totale indspilning sammenlignet med åbningsweekenden – er faldet 25% siden 2002.
Det tal giver måske et klarere svar på Hollywoods seneste melankoli, end de grunde fremhævet af bosserne på de store amerikanske studier, der bebrejder dårligt vedligeholdte biografer, nye digitale adspredelser såsom videospil og Facebook, og film, der simpelthen ikke bare ikke har været gode nok.
Faktisk har de gennemsnitlige åbningsweekendsindspilninger holdt sig nogenlunde konstant de sidste ti år, når der korrigeres for inflation. Ivrige biografgængere, som foretrækker at se filmene hurtigst muligt (tænk er “Twilight” eller “Harry Potter” fanatikere) strømmer stadig til biograferne så ivrige som nogensinde i de første par dage efter premieren.
Det er det mere afslappede publikum, den type mennesker, der læser anmeldelser, og vente med at høre, hvad deres venner siger,  der er blevet sværere og sværere at lokke i biografen.
Den primære synder for vigende biografomsætning er, at folk, der er usikre på om de ønsker at se en bestemt film, nu er mere tilbøjelige til at vente med at se den på DVD eller video on demand,” siger Vincent Bruzzeze, koncernchef for forskningsfirmaet Ipsos MediaCT. “Der er ingen grund til at tro, at problemet er filmenes kvalitet eller distraktion fra andre aktiviteter såsom videospil.”
Det samlede antal solgte billetter i USA og Canada faldt 4% i år til 1,3 mia. Det markerer det syvende årlige fald i det sidste årti, ifølge Hollywood.com. Sammenlignet med højdepunktet i 2003, er tilskuerantallet i de amerikanske biografer faldet med i alt 20% og er på sit laveste punkt siden 1995.
På grund af stigende billetpriser, faldt biografomsætningen med mere beskedne 3,5% til $10,2 mia.
Biografgængerne strømmede til sequels i 2011, hvor succesfulde opfølgninger såsom “Harry Potter”, “Transformers” og “The Hangover” tog de 7 øverste pladser på Top 10.
Men familiefilmen, der traditionelt er den mest pålidelige succesopskrift i Hollywood, havde en række højt profilerede flops, såsom “Mars Needs Moms,” “Happy Feet 2” og “Arthur Christmas.”
Flere grovkornede low-budget komedier, såsom “Bridesmaids,” “Bad Teacher” og “Horrible Bosses,” var overraskende hits.
Uanset årets succes’er og flops, er der store bekymringer blandt de amerikanske studier over at de samlede billetindtægter per film faldt 13% i gennemsnit i 2011.
Da forskere ved Ipsos spurgte biografgængere hvorfor de var tøvende med at se filmene hurtigt efter deres biografpremiere, angav de at deres primære årsag var en tro på, at filmen ville være tilgængelig på DVD eller via video-on-demand inden for to måneder.
Selvom vinduet mellem biografpremieren og de øvrige platforme er skrumpet de seneste par år, er det stadig fire måneder i gennemsnit, hvilket indikerer at forbrugerne mener at filmene kommer hurtigere på DVD og VoD, en de rent faktisk gør.
Sociale medier fremskynder kun tendens, idet teenagere og universitetsstuderende hurtigt er klar over, hvad der er hot i pop kultur og hvad der er forældet.
“Yngre mennesker, der er image-bevidste ønsker ikke at tale om en film, der er en uge gammel,” udtaler Ben Carlson, Præsident for sociale medier analysefirmaet Fizziology. “Hvis du ikke ser filmen i åbningsweekenden, så begynder ønsket om at se den at falde bort.”
Det hjælper til at forklare flops som “Prom” og “Glee Live”, som var rettet mod teenage piger, der er konstant er online, forklarer Carlson.
Ældre kvinder, derimod, var årsagen til sikre “Bridesmaids” og “Niceville” et langt liv i biograferne, som var to hits der ikke startede med en stor åbningsweekend. ”Niceville” debuterede med $26 mio. i USA Og endte på $169 mio., et ’multiple’ på mere end 6.
“I betragtning af hvor hurtigt ’word of mouth’ breder sig, er man nødt til at lave en film, der er underholdende,” udtaler Vice-præsident Rob Morre, Paramount Pictures. “Du kan ikke snyde med en stor [marketing] kampagne, der kun resultere i en stor åbning.”
Positiv ’word of mouth’ er dog svær at fremstille, og succeser som var drevet af buzz, var få i 2011. Der har ikke været low-budget film, der har eksploderet i popularitet, som sidste års “Kongens store tale” og “Black Swan”. (Disse to film havde premiere i USA i 2011)