Hvem kommer til at distribuere den næste James Bond film?

DB - ABLACKBOND (720x322)

Den næste James Bond film får premiere i Danmark den 7. november 2019, Daniel Craig vil atter tage pistolen i skulderhylstret og genoptage jagten på skurke der truer verdensfreden og MGM og EON oppebærer rettighederne. Men det er stort set også alt vi med sikkerhed ved pt.

Hvem der kommer til at instruere filmen er et åbent spørgsmål, men der gættes på at det enten bliver Denis Villeneuve, som netop har instrueret ”Blade Runner 2040” eller Yann Demange, som instruerede ”Bag fjendens linjer” fra 2014 og som også er på vej med ”White Boy Rick” der får premiere i begyndelsen af næste år.

Hvem der skal distribuere filmen, er det hele store spørgsmål lige nu.

Mens Warner Bros er forrest i kapløbet om at sikre sig distributionsrettighederne til magafranchisen, (distributionsaftalen med Sony udløb med ”Specter” i 2015), har to øvrige spillere vist sig på arenaen for at vinde James Bonds gunst: Apple og Amazon.

De to tech-giganter er villige til at smide samme beløb på bordet som Warner Bros,. hvis ikke meget mere, for at sikre sig rettighederne, fortæller kilder til The Hollywood Reporter. MGM har søgt at indgå distributionsaftale i mere end to år, og både Sony, Universal og Fox har også forsøgt at sikre sig rettigheden, med Warner Bros. og Sony som de mest aggressive.

At både ​​Apple og Amazon viser interesse – begge betragtes som så jævnbyrdige konkurrenter, at Warners nu presser MGM hårdt for at lukke en aftale – anses som at de digitale giganter ser Bond, som en af ​​de sidste uudnyttede brands (Efter Disney har købet Marvel, Pixar og Lucasfilm). At både Amazon og Apple er gået på jagt, ses også som en sandsynlig gamechanger i opkøb af rettigheder og kan indikere, at der er mere på bordet end blot distributionsrettigheder, herunder hele franchisens fremtid, hvis MGM vil sælge ud for den rigtige pris.

Meget kunne tyde på at Apple er interesseret i at lave en større rettighedsaftale eller erhverve fuldt ejerskab til at udnytte Bonds stort set uudnyttede tv-potentiale. Værdien for franchisen er ansat til ligge et sted mellem $2 og $5 mia.

“I verden med ​​Lucasfilm og Marvel virker Bond virkelig underudviklet”, udtaler kilder som er fortrolige med budprocessen. Kilder siger også, at kinesiske virksomheder sammen med tech giganterne kunne komme ind fra kulden for at jagte ikke bare filmrettigheder, men de massive licensrettigheder, der kunne indtjene milliarder af dollars.

Meget få film- eller popkultur-rettigheder er i klasse med Bond-franchisen, som fortsat er et af de mest ikoniske brands med verdensomspændende appel. Og i modsætning til Star Wars, som Disney købte i 2012, er James Bond-franchisen stadig delvis privatejet. Nogle observatører føler, at franchisen begrænse sig, ved kun at blive brugt som biograffilm, efter det 21. århundredes standarder, hvor forventningerne er at udnytte alle medier, sælge merchandising til alle aldersgrupper og lave spin-offs og filmiske universer.

Andre kilder insisterer på, at Eon-producenterne Barbara Broccoli og Michael G. Wilson i dette stadie forbliver traditionelle i deres valg, og at udnyttelse af franchisen i biograferne har deres største fokus.

”Specter” var den sidste film i den aftale Sony indgik med MGM i 2011. MGM kontrollerer rettighederne til Bond sammen med Eon. Sony udsendte ”Specter” den 6. november 2015, og Agent 007 skuffede ikke, med en global indtjening på $881 mio. Alligevel lå indtjeningen under ”Skyfall” fra 2012, som indspillede $1,1 mia. globalt og blev den mest indtjenende film i seriens 55 årige historie, som begyndte i 1962 med ”Dr. No”.

Sony, som også udsendte ”Casion Royale” i 2006 og ”Quantum of Solace” i 2008, har genoplivet franchisen med Craig i spidsen. I 2011 var Paramount tæt på at indgå en distributionsaftale, men blev alligevel skræmt væk at det beskedne 8 procent distributionsgebyr MGM var villig til at betale.

På det tidspunkt gik sejren til Sony ved at indgå en aftale som tillod MGM at medfinansiere ”The Girl With Dragon Tattoo” og genindspilningen af ”Total Recall”.

Selvom det ikke lykkes Apple eller Amazon at indgå en aftale, har de begge bragt postyr i det paradigme hvorunder forretningen med tentpoles foregår. I juli indgik Amazon en aftale om at distribuere deres første film: Woody Allens ”Wonder Wheel”. Amazon og Warner Bros. er for nylig gået sammen om at finansiere en filmatisering af Donna Tartts ”The Goldfinch”, som tidligere Warner Bros. havde enerettigheder til. Det forventes Apple vil fortage lignende træk. Det er mere end tænkeligt, at Warner Bros. kunne være involveret som distributør af Bond i begge scenarier.

Selvom Bond-filmene er hits, er de kun minimale kilder til overskud for det filmstudie, der distribuere filmene. I al fald under de senest indgående aftaler. I en e-mail, der blev lækket under Sony-hacket, forudsagde Andrew Gumpert, tidligere chef i Sony, at hvis ”Specter” indtjente $1,1 mia., med et budget på mellem $250 og $275 mio., ville studiet kun tjene $35 mio. ”Specter” indtjente $200 mio. under det skøn.