Hvilken biografkæde vil AMC kaste sig over næste gang?

DB - ABLACKAMC (720x333)

Med tre milliard-dollar handler i Europa, inden for bare ti måneder, er AMC på ingen måde færdige med at nå Wandas mål om at kontrollere 20% af verdens biografsale. AMC’s Adam Aron har åbent sagt, at verdens største biografkæde ikke vil vige tilbage fra at gøre yderligere opkøb i Europa, fordi opkøb forbliver en topprioritet. Så hvad er der tilbage at opkøbe?

Der er nogle ting man skal huske, når man skal forsøge at forudsige hvilken biografkæde som kan blive den næste AMC kaster sig over.

Den første kan det være at AMC kigger uden for Europa i planlægningen af deres næste store opkøb. Golfen (Vox eller Novo), Indien (Inox eller PVR) eller Sydøstasien (MBO eller Golden Village) er alle fristende alternativer, der repræsenterer betydelige vækstmuligheder. Dog vil AMC ikke ønske at forgribe sig meget på det område hvor moderselskabet opererer i Asien, mens man samtidig må imødese hård konkurrence fra CJ CGV, som for nylig opkøbte Mars Cinemas i Tyrkiet. Sydamerika er måske et for konkurrencepræget marked, der domineres af Cinemark, Kinepolis og Cinemex. Det letteste vil måske være at købe Cineplex i Canada, om end det må anses for usandsynligt.

For det andet kan konkurrenceregler forhindre AMC i at købe flere biografkæder i de områder, hvor man allerede har gjort landgang. Når det drejer sig om Europa, er AMC allerede i 14 lande. Syv med Odeon/UCI og andre syv med Nordic Cinema Group. Et hurtigt kig på kortet viser, at Frankrig, Benelux og Polen er de eneste store EU-territorier som AMC har tilbage at erobre.

For det tredje, vil AMC’s næste store opkøb ikke være en masse små biografkæder. I al fald ikke hvis man kan undgå det. Ideelt vil det være en biografkæde på mindst 300 sale, men helst tættere på 500 eller mere. (Dette synes at udelukke Kitag i Schweiz eller Hollywood Megaplex i Østrig, for blot at nævne to oplagte eksempler.) Der er ikke mange rigtig store kæder i Europa og endnu færre der pt. er til salg på samme måde som Odeon/UCI og Nordic Cinema Group var det. Selvom enhver biografkæde selvfølgelig er til salg for den rigtige pris.

Følgende kandidater synes sandsynlige:

Kinepolis (Belgien, Holland, Luxembourg, Frankrig, Spanien og Polen) – 46 biografer med 491 sale.

Helios (Polen) 42 biografer med 234 sale.

Cineplexx (Østrig, Italien, Albanien, Grækenland, Montenegro, Serbien og Slovenien) 47 biografer med 296 sale.

Vær sikker på, at AMC allerede har været i gang med talknuseri i forbindelse med de tre ovenstående biografkæder. Og hvordan kan vi vide det? Fordi AMC har sagt, at de vil udvide (Wanda gav Aron ordre til at udvide, da han udnævnte ham præsident for selskabet) og det skal ske i en fart. Hvis de ikke allerede har undersøgt de tre nævnte biografkæder, ville AMC gøre deres job dårligt.

Det er også meget sandsynligt, at der ikke vil gå lang tid, før AMC annoncerer sit næste opkøb, måske endda før CinemaCon. For AMC er det nemlig ikke nok blot at være verdens største biografkæde, AMC vil også på Fortune 500. Det ville i så fald være det første biografselskab nogensinde, som kom blandt verdens 500 største selskaber. Derefter kan AMC forhandle med Hollywood-studierne som en ligeværdig – måske endda en overlegen – partner.

Oversat artikel, skrevet af Patrick von Sychowski, Celluloid Junkie.