Hvor er plakaten, dansk film?

I et stadig mere heftigt kapløb om publikums opmærksomhed, skal dansk film nå en årlig markedsandel på 29 procent. Det har politikerne sat som dansk films mål over de næste fem år, jf. Filmaftale 2019-2023. 

Det er langt fra et uopnåeligt mål. Herregud, vi har før over flere år været i det luftlag.

En markedsandel på 29 procent kommer dog ikke af sig selv. Der skal kæmpes hus-til-hus.

Plakater og trailere er blandt de bedste midler til at opnå den ønskede publikumsbevågenhed. Og her er amerikansk film specialister. Halve og hele år før premieren har amerikanske film ofte både plakater og trailere klar på deres film. 

Og her sakker dansk film, med ganske få undtagelser, håbløst bagud. 

Om et par måneder har Charlotte Sachs Bostrups komedie ”Mødregruppen” premiere. Og det må føles ret ensomt derude i forsøget på at markedsføre filmen. Alle film både før og efter premieredatoen på ”Mødregruppen” har for længst udsendt plakater og trailere.  

Såfremt plakat og trailere på danske film ikke er klar mindst tre måneder før premieren, er de sat bagerst i klassen og sandsynligheden for at dumpe publikumsmæssigt vokser dag for dag. ”Mødregruppe” er allerede håbløst bagud.  

Det er direkte uansvarligt at udsende en dansk film, såfremt plakater og trailere er klar mindst tre måneder før premieren. 

Det bør være dansk films mantra fremover: Plakater og trailere skal være klar mindst tre måneder før premieren.  

Hvis vi da overhovedet skal gøre noget håb om at imødekomme politikernes krav om en markedsandel på 29 procent. 

Man må på det kraftigste opfordre Det Danske Filminstitut til at trække lanceringsstøtten tilbage, hvis målet på de tre måneder ikke nås. Eller forlange premieren udskudt. 

For det kan jo sagtens lade sig gøre. Der er plakater klar på både Poul Bergs familie-actionfilm ”Hacker” og Fenar Ahmads storfilm ”Valhalla”, og de har først premiere om hhv. fire og ti måneder. 

Dansk film fortjener der bliver sat fokus på denne problemstilling. Hellere i dag end i morgen.