Hvorfor Cannes elsker Amazon og ikke Netflix

DB - ABLACKAMAZON (720x327)

“De er filmentusiaster,” siger festivaldirektør Thierry Fremaux om streamingtjenesten Amazon.

Netflix er ikke sluppet gennem nåleøjet til Cannes Filmfestivalen i år, det er Amazon Studios til gengæld. Endda mere end noget andet filmstudie. Festivaldirektør Thierry Fremaux har håndplukket fem Amazon-titler i år – Woody Allens ”Café Society” åbner festivalen. Jim Jarmusch’ ”Paterson”, Nicolas Winding Refns ”The Neon Demon” og Park Chan-wooks ”The Handmaiden” vises i hovedkonkurrencen, og Jarmusch’ Iggy Pop-dokumentar ”Gimme Danger” får en særlig forevisning.

Da Ted Sarandos fra Netflix sidst var i Cannes blev han mødt af tilråb. “Du ødelægger filmenes økosystem i Europa!” skreg en fransk journalist til Netflix’ indholdschef, da han i 2015 havde afsluttet sin tale om fremtiden for filmindustrien. Blandt publikum var Harvey Weinstein, som efterfølgende måtte rage kastanjerne ud af ilden og forsvare streaming-tjenesten, samt Sarandos’ filmiske legitimitet.

Mens filmindustrien har strittet mod Netflix forstyrrende tilstedeværelse, med deres strategi om at udsende film simultant på både Netflix og i biograferne, er Amazon til gengæld kommet ind i varmen.

”Amazons kærlighed til film er hævet over enhver tvivl. De gode for biograffilmen,” udtaler Fremaux. “Amazon og de mennesker, der står for biograffilmene hos Amazon – de mennesker, der har købt Woody Allen og Nicolas Winding Refns nye film – de er filmentusiaster.”

Ted Hope, leder af filmproduktion på Amazon, går endda et skridt videre da han udtalte, at Cannes og hans selskab har samme mål. Amazon er et filminstruktør-drevet selskab. Vi sigter efter visionære og ambitiøse film, der har auteur-stemplet på sig. Og det er helt sikkert det samme som Cannes altid har gjort.”

Timer efter Cannes annoncerede filmene i hovedkonkurrencen, bød internationale biografejere, som deltog i CinemaCon, Amazon velkommen i folden. Amazon lovede biografejerne at deres film – i modsætning til Netflix – alle ville få eksklusiv biografpremiere og dermed ville respektere biografvinduet, inden udsendelse på Amazon Prime.

“Når man ser på vores premierekalender, vil de fleste af vore film drage fordel af et traditionelt biografvindue. Vi gør ikke noget som – for et bruge et populært udtryk – er forstyrrende. Vi fremhæver hvad der er stort i forbindelse med biografoplevelsen og forsøger at få det til at fungere endnu bedre,” fastslår Ted Hope.

Amazons film betyder selvfølgelig også noget: Netflix har investeret i en række Adam Sandler-film, mens Amazon – udover de film som præsenteres i Cannes – også har købt “Elvis & Nixon” med Kevin Spacey og Michael Shannon, Whit Stillmans “Love & Friendship” og “Manchester by the Sea” med Michelle Williams og Casey Affleck. Alle film som vil gøre det bedre i Europa end i USA, da man i Europa er mindre interesserede i sequels fra de amerikanske studier og gerne vil have mere østrogen i filmene, end testosteron.

Amazon anerkender værdien af en biografpremiere, som “positionerer en film i kundernes bevidsthed,” udtaler en anden leder af Amazon, Roy Price.