I USA udskyder man nu udsendelse af film på VOD

DB - BLACKFOLLOW (720x335)

(Foto: Fra filmen “It Follows”)

I USA har man i nogen tid eksperimenteret med film, simultanudsendt eller udsendt på Video-on-Demand kun kort tid efter biografpremieren.

De amerikanske distributører har lejet biograferne til dette formål.

Men nu har piben fået en anden lyd.

På gyseren ”It Follows”, som oprindeligt var tiltænkt en meget kort periode i biograferne, inden udsendelse på de digitale medier, har man nu valgt at udskyde filmens udsendelse på Video-on-Demand.

Filmen havde premiere i 4 amerikanske biografer i fredags og indspillede de første 3 dage fænomenale $160.089 – eller $40.022 pr. biograf. Det har fået distributøren The Weinstein Company til at udskyde filmens lancering på VOD og i stedet, fra næste fredag, at tilføje yderligere 36 biografer. Der sigtes endda efter, at filmen om 2 uger vises i 1000 amerikanske biografer.

Man erkender dermed at den hidtidige taktik har været forfejlet og man er blevet klar over hvor pengene for alvor tjenes: Nemlig i biograferne.

“Filmen er en succes i biograferne og vi vil jage de indtægter biograferne generere,” fastslog David Glasser, COO i The Weinstein Company.

“The Weinsten Company tog en smart beslutning,” udtaler Patrick Corcoran, en talsmand for NATO (National Association of Theatre Owners) og tilføjer: “Vi går ind for at udnytte producenternes mulighed for største potentielle indtægter i biograferne. Vi går ind for at udnytte hvert vindue til fulde. Det er godt at se, at The Weinstein Company anerkender, at et kort eller samtidig VOD vindue begrænser indtjeningspotentialet på ”It Follows”.

“It Follows,” er skrevet og instrueret af David Robert Mitchell, og har været meget omtalt siden premieren ved Cannes Filmfestivalen sidste år. Det er samtidig et stort hit blandt anmelderne og filmen har opnået en 95%-rating på Rotten Tomatoes.

Ingen dato for udsendelse på Video-on-Demand er endnu fastsat, efter man har udskudt udsendelsen af filmen på de digitale medier.