Ingen amerikanske filmflops denne sommer

DB - A the_lone_ranger (720x333)

Sidste sommer slog ”The Lone Ranger” alle rekorder i tab for Walt Disney.

Amerikanerne har øjensynligt lært af sidste sommers talrige gigantiske flops.

Denne sommer har antallet af hits været lavere end sidste år, men det har antallet af flops også.

Indtægterne i de amerikanske biografer er i løbet af denne sommer faldet med 20 % i forhold til sidste års sommerperiode, men de fleste af de film, der har ramt biograferne i løbet af de sidste tre måneder har en god chance for alle at komme ud med overskud, mens de stadig vises i biograferne.

“Der har endnu ikke været gigantiske flops denne sommer, som vi oplevede så mange af sidste år.” fortæller Jeff Bock, analytiker hos Exhibition Relations.

Sidste sommer så vi talrige flops: “After Earth”, “White House Down”, “The Lone Ranger” og ”R.I.P.D.”

Jo, selvfølgelig har der i år været film, som ikke har levet op til forventningerne: ”Blended” som kostede $40 millioner at producere har indspillet $93,7 mio. og ”A Million Ways to Die in the West”, som ligeledes kostede $40 millioner at producere har indspillet $82,2 mio. Bundlinjen på disse film vil sikkert forblive røde, men ikke blodrøde. Denne weekends premiere på  ”Sex Tape” med $15 mio. i indspilning er ikke ligefrem noget der får nogen til at skrige ”sequel!”. Men tabene er til at overse, og kan på ingen måde sammenlignes med de tab studierne oplevede sidste år, som for eksempel da Disney afskrev $200 millioner på at lade Johnny Deep rende rundt med en fugl på hovedet.

Enkelte film har lignet flops, men er det faktisk ikke. For eksempel ”Tammy, som foreløbig har indspillet $71,2 mio., men filmen kostede kun $20 mil. at producere, så den skal nok komme hjem. ”Edge of Tomorrow” er et andet eksempel, filmen har foreløbig indspillet $352,6 mio. og kostede $178 mio. at producere, takket være de internationale markeder bliver tabet til at overse.

Så hvorfor er omsætningen i de amerikanske biografer så faldet med 6,1% når man sammenligner med de første 7 måneder af 2014? Årsagen kan være, at der er færre mellemhits i år som “The Conjuring” og “We’re the Millers” – det handler ikke kun mangel på blockbusters i “Iron Man 3”-klassen

“Studierne producere bare ikke nok mellemhits,” udtaler Phil Contrino, Vice-præsident og chefanalytiker hos BoxOffice.com. “Ikke alle film skal nødvendigvis omsætte en milliard dollars globalt. Studierne har brug for diversitet i deres udsendelseskalender.”

Investorer i filmbranchen er uden tvivl glade for, at studierne har forskånet dem for flops af den størrelse vi så sidste år, men biografejerne kan umuligt være lykkelige.

“Overskudsmarginerne er fantastiske for studierne, men biograferne vil blot have gode film, som samler folk foran det store lærred, uanset lønsomhed for studierne,” konstaterer Paul Dergarabedian, senior medieanalytiker hos Rentrak.

Selv publikummet til megafloppet sidste år ”White House Down” købte popcorn og cola.