”Jurassic World” forventes at vise tænder med en amerikansk åbning på over $100 mio.

DB - BLACKJURASSIC III (720x326)

”Jurassic World” forventes at indspille over $100 mio. i åbningsweekenden, men det er også på høje tid, filmene denne sommer begynder at vise tænder.

Ikke engang den samlende indspilning på ”Avengers: Age of Ultron”, ”Spy” og ”Pitch Perfect 2” har kunne bringe den amerikanske sommersæson på kogepunktet.

Tag f.eks. den forløbne weekend, da den anmelderroste “Spy” åbnede med solide $30 mio. Tålelig indspilning, men filmen kunne ikke forhindre at billetsalget lå under sidste år, for tredje uge i træk. Det følger mønstret, da ”Tomorrow World: A World Beyond” snublede i popcornene i forrige weekend.

Der er stadig en masse film, som for alvor kan sætte gang i den amerikanske sommersæson, men det var ikke sådan mange analytikere og studiebosser forventerede sommer 2015 skulle starte.

“Det er ikke sådan at vi har en ”himlen falder”-situation, men vi har brug for et stort hit og vi har brug for det nu.” udtaler Paul Dergarabedian, senior analytiker ved Rentrak.

Problemet er, at alt for mange film er blevet udsendt uden at have et nummer efter titlen og at de har henvendt sig til det ældre publikum i stedet for til de teenagere, der normalt driver omsætningen fra maj til august.

“En masse originale titler, kombineret med film henvendt til voksne, har haft stor indflydelse,” fortsætter Dergarabedian.

Der er et par grunde den forventede storm på billetkontoerne endnu ikke har fundet sted. “Avengers: Age of Ultron” har indspillet massive $438 mio. i USA, men der er stadig langt op til forgængerens $623 mio. Og en film som “Mad Max: Fury Road” har ikke kunne matche de store indspilninger på “Maleficent” og “En flænge i himlen” sidste år.

Som situationen er nu, er sommeren 2015 kun foran med beskedne 2,9% i forhold til sidste år. Og det er en sølle trøst, fordi sommeren 2014 var den værste sommer siden 1997, hvis der korrigeres for inflation.

Men hjælpen er på vej. “Jurassic World” forventes at åbne et pænt stykke over $100 mio. og månederne juni og juli vil bringe følgende film, som der er enorme forventninger til: “Minions,” Pixars “Inside Out”; den femte “Mission: Impossible”; og follow-ups til “Magic Mike” og “Ted” samt Marvels “Ant-Man”; og det computeraninerede eventyr “Pixels”. På papiret ligner de alle vindere.

“Der er ingen grund til panik endnu,” udtaler Phil Contrino, Vicepræsident og chefanalytiker hos BoxOffice.com. “Sommerens stærkeste film har endnu ikke haft premiere. Juni og juli var temmelig svage sidste år, men i år er filmene meget stærkere.”

Det er også sandt, at enkelte film har været hits, selvom den samlende omsætning ikke just er imponerende. “Spy” genererede mindre end de $35 mio., som mange analytikere havde forventet den ville, men med et produktionsbudget på $65 mio., og stærk international indspilning, står filmen til at blive rentabel. Ligeledes vil både “Pitch Perfect 2”, “Avengers: Age of Ultron” og “San Andreas” blive rentable.

Da de amerikanske indspilninger er en aftagende andel af en films indtægter, er det amerikanske publikum er ikke længere så vigtigt, som det var for ti år siden. “Avengers: Age of Ultron,” har for eksempel genereret 67% af sine $1,3 mia. fra de internationale markeder, mens “Mad Max: Fury Road” bedste chance for at genvinde produktionsbudgettet på $150 mio., ligger på markederne uden for USA.

Næste weekend, når “Jurassic World” tager biografpublikummet med storm, kan den sæsonmæssige depression let ændres til eufori. Sådan er livet i filmbranchen og den følelsesmæssige rutschebane, sommersæsonen repræsenterer.