Konkurrence-film i Cannes hører hjemme i biografen

The General Delegate of the Cannes Film Festival Thierry Fremaux waits for guests arriving for the screening of the film "Valley of Love" at the 68th Cannes Film Festival in Cannes, southeastern France, on May 23, 2015. AFP PHOTO / VALERY HACHE

Direktøren for Cannes Film Festivalen, Thierry Fremaux, byder film som udsendes i biograferne velkommen til at deltage i festivalen.

Ovenpå sidste års kontrovers om Netflix-film i Cannes, fjerner Thierry Fremaux, direktør i Cannes Film Festivalen, i et interview i Variety, enhver tvivl der måtte herske i forbindelse med hvilke film der kan konkurrere i Cannes, og hvilke der ikke kan:

“Enhver film, der er udvalgt til konkurrencen, skal udsendes i biograferne. Sidste år troede jeg, at jeg kunne overbevise Netflix, men de nægtede (af udsende filmene i biograferne). Det er deres økonomiske model, og jeg respekterer det. Men Cannes handler om biografen, og vi ønsker at de film som deltager i konkurrencen skal udsendes i biograferne. Det er modellen for filmelskere, og det må Netflix respektere.

For en film skal få en plads i historien, skal den gå gennem biografer, box-office, filmkritikerne, filmelskere, kampagner for at vinde filmpriser, bøger og biblioteker. Den kollektive diskussion i caféer, i biografer og i radioen. Alt dette er en del af en tradition, som filmhistorien er baseret på. Sidste år, i Frankrig, eksisterede filmene fra Noah Baumbach og Bong Joon-ho desværre ikke. De blev tabt i Netflix’ algoritmer. Disse film hører ikke hjemme i det dna filmelskere værdsætter. Det er uheldigt, for det er smukke film. Men i sidste ende vil vi forstå, at filmhistorien og internethistorien ikke er den samme.”