”Maleficent” forheksede publikummet i åbningsweekenden

DB- FOTO - MALEFICENT (720x338)

Disney’s live-action eventyrfilm markerer den bedste åbning nogensinde for en Angelina Jolie-film. Filmen indspillede $70 mio. åbningsweekenden i USA og $100,6 mio. på de internationale markeder. Seth MacFarlane’s “A Million Ways to Die in the West” åbnede som et fragment af “Ted.”

“Maleficent” skræmte dermed alle konkurrenterne væk, med en verdensomspændende åbning på $170,6 mio.

”Maleficent” – med Angelina Jolie i rollen som den berygtede heks fra “Tornerose” – klarede sig med et publikum bestående af mødre og døtre. Kvinder repræsenterede 60% af publikummet, mens hele 30% af publikummet var under 18 år. Filmen fik en ”A”-rating på CinemaScore og en 55%-rating på “Rotten Tomatoes”.

Men “Malificent” SKAL også indspille rigtig mange penge – filmen har kostet $175 mio. at producere.

Seth MacFarlane’s “A Million Ways to Die in the West” var ikke så heldig. Filmen åbnede til skuffende $17,1 mio. i USA, kun et fragment at de $54,5 “Ted” åbnede med.

”A Million Ways to Die in the West” kom ind på 3. pladsen på den amerikanske top 10, og “X-Men: Days of Future Past, på 2. pladsen, faldt 64% i 2. weekenden med en indspilning på $32.6 million. ”X-Men” har totalt indspillet $162,1 mio. de første 10 dage i USA og $383,9 mio. globalt.

”A Million Ways to Die in the West” fik en “B”-rating på CinemaScore og anmeldelserne var generelt dårlige. På de internationale markeder klarede filmen sig ikke stort bedre. Kun $10,3 mio. kunne filmen presse ud af det udenlandske publikum.

Hvad vi også har oplevet med ”The Salvation”, har westerns ikke det store greb om publikum.

Næste weekend åbner følgende film i USA: ”The Edge of Tomorrow” og ”En flænge i himlen”.

db - top 10 (720x423)