NATO kalder VOD en dårlig forretning

”Biografforretningen er i fare for at blive udvandet”, udtaler John Fithian, Præsident for NATO (Den amerikanske biografsammenslutning)
’En dårlig forretning’ – sådan beskriver John Fithian planen, som nogle af de amerikanske studier er ved at søsætte, ved at gøre nye film tilgængelige gennem Premium VOD senere i år.
“De vil tjene et par kroner, men ofrer en ti’er” udtalte John Fithian under Gabelli & Co Film and Entertainment-konferencen i New York. Idéen bag Premium VOD, som Time Warner er spydspid for, er, at de amerikanske filmstudier vil gøre nye film tilgængelige på Video-on-Demand,  så tidligt som 60 dage efter de har haft premiere i biograferne. Forbrugerne kan komme til at betale $30 til $60 for at se disse film.
Præsidenten for Time Warner, Jeff Bewkes, har sagt Premium VOD på Warner Bros.-film vil kunne debutere til sommer. DirecTV vil efter sigende være den første VOD-distributør, der kan starte en premium service.
Premium VOD skal angiveligt være midlet, som skal åbne endnu en pengestrøm på et tidspunkt, hvor DVD-salget er i tilbagegang.
Fithian påpegede, at billetpriser i biograferne er steget stødt gennem årene, mens de amerikanske studier har ladet Netflix og Redbox devaluere deres produkt.
Så at flytte et faldende pris-område til et stigende pris-område er en dårlig forretnings- beslutning,” sagde Fithian. “Vi tror ikke, det vil fungere.”
Fithian udtalte videre, at NATO ville støtte lanceringen VOD før udgivelsen af ​​DVD, så længe det forblev indenfor det normale video-vindue og ikke kolliderede med det traditionelle biografvindue på gennemsnitligt 4 måneder og 15 dage.
Premium VOD vil også styrke piratvirksomhed, fordi “man gøre en perfekt digital kopi tilgængelig for piraterne meget tidligere,” advarede Fithian.

Senere under konferencen udtalte Chris McGurk, en mangeårig ansat i filmindustrien, nu Præsident for Cinedigm Digital Cinema, at der er andre muligheder for filmselskaberne for at indhente den tabte omsætning på DVD salg. Han sagde, at de amerikanske studier ”har gjort et elendigt job” i forvaltningen af markedsføringsdollars til film og kunne let reducere disse omkostninger med op til 20% uden at påvirke tilskuerantallet i biograferne. McGurk understregede endvidere vigtigheden af ​​at opretholde biografernes vindue, og udtalte; “Biograferne markedsfører filmene for de øvrige vinduer.”