NATO’s reaktion på “The Screening Room”: Vi har ikke brug for tredjepart.

DB - ABLACKINE - Kopi (720x330)

Efter dages tavshed er NATO, den amerikanske biografsammenslutning, fremkommet med en udtalelsen om hvad der har forårsaget bestyrtelse blandt deres medlemmer: ”The Screening Room” og selskabets forslag om at streame nye film i forbrugernes hjem på samme dag filmene har premiere i biograferne.

Forslaget er blevet afvist af hovedparten af de amerikanske biografejere og ingen af de store amerikanske studier har foreløbig givet støtte til forslaget.

I morges fremkom NATO med deres reaktion til forslaget: ”Nye forretningsmodeller skal udvikles af distributører og biografejere i fællesskab – på selskab-for-selskab basis – ikke af en tredjepart.”

Erklæringen fra NATO kommer kun en måned før biografejere og studier mødes til den årlige konference, CinemaCon. NATO repræsenterer 32.000 biografsale i 50 stater, og yderligere biografer i 81 lande verden over. Sammenslutningens medlemmer omfatter de største biografkæder i verden og hundredvis af mindre, uafhængige biografejere.

Her er NATO’s erklæring i sin fulde udstrækning:

”For nylig har der været forskellige historier i medierne om forslag til en ny tjeneste kaldet “The Screening Room”, som dog foreløbig kun er på idéplan.

Inden for et par dage har forskellige højtprofilerede filminstruktører offentligt udtalt deres støtte til ”The Screening Room” og flere af instruktørerne hævder, at ”The Sceeening Room” vil være godt for biografejerne. Biografejerne skal dog nok individuelt selv beslutte, hvilke forretningsmodeller der vil være gode for dem.

Biografejerne værdsætter virkelig kreativiteten som bliver bragt op på det store lærred af filminstruktørerne. Intet underholder filmfans bedre end en god film på et stort lærred, i en moderne biograf.

Det eksklusive biografvindue skaber film-events. En succes som skaber brandværdi og styrker omsætningen på alle efterfølgende platforme.

NATO har konsekvent opfordret filmdistributører og biografejere, som partnere, at diskutere forretningsmodeller, som kan give omsætningsstigninger. Måske er der behov for mere sofistikerede vinduesmodeller til at skabe omsætningsstigninger i en moderne filmindustri. Disse modeller skal dog udvikles af distributører og biografejere i fællesskab, ikke af en tredjepart.”