Netflix: Bagsiden af medaljen

DB - BLACK K (720x337) - Kopi

Netflix’ dristige tiltag i forbindelse med investering i originale film, har været hurtig og, i det mindste blandt filmskabere, noget kontroversiel. For det betyder nemlig, at når man laver en aftale med streaming-giganten må man opgive den fantasi, som lurer i psyken hos enhver producent, instruktør og stjerne: at filmen skal  blive et fænomen i biograferne og gøre dem styrtende rige.

Pengestærke Netflix, som netop har rystet tv-industrien, er villig til at betale en forholdsvis høj forudbetaling for originale film – som tjenesten har gjort gennem den seneste tids aftaler Adam Sandler om fire komedier og Leonardo DiCaprios miljø-dokumentarfilm. Men på trods af den bunke penge, som producenten får på forhånd, betaler Netflix ikke en krone mere, uanset hvor stor succesen bliver.

“Selvfølgelig får Netflix ikke den næste ”Frost”, men de vil heller ikke få den næste ”Mortdecai”, udtaler Wall Street analytikeren Richard Greenfield, med reference til Johnny Depps seneste flop.

To uafhængige filmprojekter blev for nylig erhvervet af Netflix, og det giver et fingerpeg om selskabets opkøbsstrategi: Cary Fukunagas færdigindspillede afrikanske krigsfilm ”Beasts af No Nation”, med Idris Elba i hovedrollen, og ”Jadotville”, en endnu ufærdig irsk krigsfilm, med Jamie Dornan og Guillaume Canet. Netflix betalte $12,0 mio. for ”Beasts of No Nation”, eller dobbelt så meget som filmens budget på $6,0 mio. – noget ingen traditionel distributør ville tilbyde. Fox Searchlight og Focus Features bød også på ”Beasts of No Nation, men kilder fortæller at de kun ville give $8,0 mio. Netflix betalte $17,0 mio. for ”Jadotville”, som kostede $12,0 mio. at producere.

Netflix har lovet at udsende ”Beasts of No Nation” i biograferne, men det forventes at filmen kun vil blive vist i omkring 200 uafhængige amerikanske biografer, fordi de fleste biografejere er uvillige til at vise en film, som samtidig kan ses på internettet. “Netflix ønsker at gå nye veje med denne film og oprette et nyt paradigme for denne slags film,” udtaler Daniela Taplin Lundberg, hvis Red Crown Productions har skabt ”Beasts of No Nation” sammen med Participant Media. Alligevel tilføjer Lundberg, at hun og hendes kolleger debatterede “uendeligt” at skulle give afkald på den konventionelle måde at handle film på. Eller som en anden person tæt på filmens produktion udtrykker det: “Var salget til Netflix umagen værd, når man samtidig opgiver Lotto kuponen? Hvad nu hvis filmen er den næste ”Kongens store tale”? Så går Daniela Lundberg glip af millioner og atter millioner dollars.

I denne forbindelse skal man også huske på at Netflix er hamrende ligeglade med den enkelte film, men blot – med jævne mellemrum – har brug for kransekagefigurer til at drive kunder til abonnementstjenesten.

Netflix’ strategi kan blive en kamp op ad bakke, når man skal overtale filmproducenter, som er vant til en andel af biografindtægterne, til at indgå aftaler med selskabet. For slet ikke at snakke om filmskabere, som elsker den opmærksomhed biografvisning giver deres film.

Konkurrenten Amazon går en helt anden vej: I modsætning til Netflix, vil Amazon først udsende sine film i biograferne og derefter først senere tilbyde filmene til deres kunder på streaming. Det vil give filmskabere det bedste fra begge verdener,” fortæller en agent. “Det er her, Amazon vil være konkurrencedygtige.”