Ny undersøgelse kaster lys over, hvad unge mennesker vil have i biografen

DB - ABLACKTEEN (720x330)

Biografvanerne hos børn i alderen 12-14, 15-17 og 18-25 er fundamentalt forskellig, hvilket indebærer udfordringer for distributører og biografejere.

En ny undersøgelse af unge biografpublikummer i England, Tyskland og Spanien, som blev torsdag præsenteret ved de australske biografernes internationale konference.

Der var meget lidt variation i holdninger og erfaringer i de tre territorier, så andre lande kan sagtens drage nytte af denne undersøgelse.

Phil Clapp, CEO for UK Cinema Association og præsident for The International Union of Cinemas (UNIC), skitserede nøglepunkterne i et indlæg kaldet “Hvad ønsker ungdomspublikummet i dag?”

Phil Clapp lagde ud med at fortælle, at den indflydelse unge mennesker blive udsat for gennem de sociale medier, er de samme over hele verden, hvorfor resultaterne er samstemmende.

Iflg. rapporten går unge mennesker først og fremmest i biografen for ‘wow’-effekten, de 15-17 årige ser det som en social aktivitet, mens den ældre gruppe af unge mennesker har brug for opmuntring til at forlade deres hjem og gå i biografen.

For at illustrere forskellene, er nedenstående citater typiske for hver af de demografiske grupper:

12-14: “Jeg elsker at se de nye film på et stort lærred i en biograf.”

15-17: “Biografen giver mig mulighed for at møde vennerne, da jeg pga. arbejde og studier ikke har meget fritid.”

18-25: “Jeg foretrækker at se film i hjemmet i et mere afslappet miljø. Nogle gange synes jeg der er al for stor travlhed i biograferne.”

I alle tre lande har der været et fald i biografbesøget blandt de 18-25 årige. Forklaringen kan være at der er tale om mindre årgange end tidligere.

Interessant nok sagde meget få, at de har reduceret deres biografbesøg, fordi de ser film eller tv-serier på Netflix eller andre streamingtjenester.

Clapp fortsatte: “Vi skal arbejde endnu hårdere for at holde 18-25-årige i biografen, da de har mindre fritid og en meget bredere vifte af ting, der optager dem i deres sparsomme fritid.”

Derfor er hans råd til biografejere og distributører: “Tænk på, hvordan man kan gøre oplevelsen større, mens unge mennesker er i biografen og hvordan man kommunikerer og markedsfører sig overfor dem, før de kommer til biografen; og hvordan du opretholder engagementet, når de har forladt biografen.

“Unge mennesker forventer et højt niveau af personlig betjening og et højt kommunikationsniveau, som ikke traditionelt har været kendetegnende for biografbranchen.”

Undersøgelsen afslørede også at en reduktion i billetprisen er en mulighed for at få flere unge mennesker i biografen, men absolut ikke afgørende, da unge mennesker er villige til at betale prisen, så længe deres behov imødekommes. Imidlertid falder opfattelse af prisniveau i biografen i løbet af teenageårene, og ældre i målgruppen synes i mindre grad at få deres behov opfyldt.

Undersøgelsen dykkede ikke ned i specifikke film eller genrer, men fandt at unge mennesker generelt mener der bliver taget hensyn til dem i repertoiret.

Paradoksalt nok sagde en masse af de yngre børn, at de mener, mobiltelefoner burde være forbudt i biograferne, men samtidig selv var uvillige til at opgive den irriterende vane.

Nogle respondenter ønsker, at biografer skal bruge flere apps eller loyalitetskort for at undgå køer eller at bruge kontanter.

Blandt de øvrige ting på unge menneskers ønskeliste, kan nævnes tema-arrangementer, mystery film og mere alternativt indhold til deres aldersgruppe, såsom tv-serier og live-udsendelse af sportsbegivenheder.