Nye teknologier vælter ind over biograferne

DB - BLACKAURO (720x337)

Udstillere på Trade Floor under CinemaCon afslørede masser af innovation, når det handler om billed og lyd i ​​biograferne. Men omkostningerne er høje.

Pixars ”Inderst inde” imponerende under en visning i Dolby Vision. Klip fra ”The Maze Runner” optog hele synsfeltet i Barco Escape. Og for at det ikke skal være løgn faldt både sne og regn i Las Vegas, gennem CJS 4DX’s 4D-system.

Disse er blot nogle af de oplevelser, der tryllebandt publikum under sidste uges årlige konference ”CinemaCon”, som sædvanlig blev afholdt i Las Vegas.

Udstillere af teknologi afslørede masser af innovation, når det handler om billede og lyd i biografen, og satte fokus på forretningsmodeller.

I 2014 nåede biografernes indtjening $36,4 mia., men øget konkurrence fra Home Entertainment-sektoren, viser faldende publikum i nogle centrale demografier. (f.eks. drenge mellem 13 og 18 år)

“Virtual Print Fee” (skabt til at hjælpe finansieringen af Digital Cinema) er væk og kommer aldrig tilbage. ”Vi er nødt til at gøre biografoplevelsen mere tiltrækkende”, advarede Barco’s Todd Hoddick.

Meget af den nyeste teknologi – High Dynamic Range, 3D lydsystemer, Cinerama-lignende biografer og laserprojektorer – skabe oplevelser, som ikke kan kopieres i hjemmet. Men prissedlen for de nye teknologier er bemærkelsesværdig høj.

Dolby Vision og CJS ScreenX er to typer ny teknologi, der tilbyder ’profit sharing’-modeller der skal gøre det lettere for biografejerne til at få adgang til de nye landvindinger. Andre er på udkig efter kreative måder at finansiere disse teknologer, herunder gennem sponsoraftaler.

På en af ugens mest omtalte demonstrationer, overgav kendere af Digital Cinema sig helt og aldeles og gav topkarakter til præsentationen af ”Inderst inde” i Dolby Vision. Præsentationen gav ligeledes en forsmag på hvad der venter forude for Dolby Vision-biografer, da traileren for ”Star Wars: The Force Awakens” rullede over lærredet.

Andre demonstrationer omfattede Barco Escape. Barco arbejder hårdt for at få indhold til dette format, f.eks. foreligger en kommende Tony Bennett og Lady Gaga koncertpræsentation i formatet, og endnu vigtigere: Barco annoncerede en aftale med 20th Century Fox om udsendelse af talrige film i Barco Escape.

Hver af disse teknologier, Dolby Vision, Barco Escape og 4DX – for at nævne nogle få – kræver en anden version af DCP (Digital Cinema Package). Det betyder yderligere komplikationer for producenterne af indhold, som i nogle tilfælde allerede indebærer hundredvis af forskellige versioner i 2D, 3D, 3D lyd og, selvfølgelig sprog.

“Det kommer til at blive meget værre,” advarede Arts Alliance Media’s Rich Phillips. “Det bliver et rent mareridt for distribution af film.”

Der gøres en indsats for at skabe standarder på disse områder, navnlig 3D lyd (Barco Auro og Dolby Atmos), drevet af standardiseringsorganet, Society of Motion Picture og Television Engineers (SMPTE)

Nogle er optimistiske og forudser at standarder snart vil være på plads, men andre forudser større komplikationer. Udvalgsformanden for SMPTE, RealD’s Pete Lude, forudser at standardiseringen vil være afsluttet i begyndelsen af ​​2016.

På CinemaCon præsenterede de to vigtigste leverandører af 3D-lyd deres systemer: Dolby Atmos (systemet er nu installereret i op mod 1000 biografsale globalt) og Barco’s Auro (550 biografsale golbalt). Barco afslørede planer om at opgradere sit Auro 11.1 system til AuroMax. Sidste efterår erhvervede Barco 3D-lydfabrikanten Iosono, og har sidenhen kombineret teknologierne. En opgradering er tilgængelig for eksisterende Auro-biografer.

Der er også flere 4D systemer, fra hhv. CJ, D-Box og MediaMation (som i sidste uge underskrev en aftale med biografkæden National Amusements om at installere en 4D-biograf nær Boston). Hvert system er vidt forskellige, og Jerry Pierce, som er teknisk konsulent for NATO (National Association of Theatre Owners), har foreslået industrien undersøger muligheden for at skabe 4D- standarder.

I mellemtiden er det blev det under Sonys præsentation meddelt, at den opfindsomme instruktør Ang Lee har til hensigt at producere sin næste film, ”Billy Lynn’s Long Halftime Walk”, i 4K, 3D og i 120 frames per sekund .

Dermed præsenterede Ang Lee den næste store udfordring for fabrikanter af digitale projektorer. De nuværende projektorer kan nemlig ikke imødekomme denne specifikation. Diskussioner er allerede i fuld gang.