PREMIUM VOD kan dræbe biografoplevelsen

Den nye ’Home Premiere’ service, som vil give seerne mulighed for at se nye film i USA for $30 i komfort i deres eget hjem, kan meget vel tjene masser af penge til filmstudierne, men det kan vise sig fatalt for biograferne.

Warner Bros, Sony, Universal og Fox’s plan om at etablere et nyt video-on-demand vindue, i hvad der var biografernes vindue, er en ny mulighed for filmstudierne. Men kan det også ødelægge det system, der skabte Hollywood og filmoplevelsen, der følger med.

Warner Bros, Fox, Sony og Universal er gået sammen om at bringe nye film til amerikanske hjem i hi-def 2 måneder efter de er blevet udsendt i biograferne.

Med ’Home Premiere’ service, der koster 30 dollars per film, kan sofavælgerne få en ny film til deres hjem fra kabel eller DirecTV blot otte uger efter den har haft biografpremiere.

 
Regnestykket for de amerikanske studier ser ved første øjekast tiltalende ud. Den gennemsnitlige billetpris i 2010 var $7,89 dollar. Studiets andel er mellem 40 og 50 procent, afhængigt af deres aftale med biograferne. (I enkelte kontrakter falder studiets andel efter 2 uger.) Så i bedste fald ender studierne op med $3,95 per solgt billet.
Men for hver ’Home Premiere’-betaling får de $21, efter at have givet DirecTV eller andre af de deltagende kabel-selskaber deres andel. Selv hvis folk ser en ’Home Premiere’-film i grupper, han studierne råd til at dræbe 5 procent af deres spilleindtægter i biograferne, og stadig tjene penge. Ifølge et skøn fra en ledende medarbejder i Warner Bros., forventer studierne ikke denne service vil skimme mere end 5 procent af biografindtægterne. Som Warner Bros. har udregnet det, ”kan de ikke undgå at tjene penge.”
Ingen tvivl om studierne vil høste penge fra denne nye tjeneste, og tilmed trække en del af Netflix publikummet væk, men hvad der er påfaldende fraværende fra ligningen er, hvad biograferne kan miste. Stort set alle moderne biografer er i en lejede lokaler, med faste udgifter og løn der skal betales. De fleste biografer henter ikke deres overskud fra salg af biografbilletter, men fra popcorn salg og reklame. Concessions har en 80 procent fortjenstmargin, reklame, 90 procent. Tilsammen udgør disse to indtægtskilder, som studier ikke får en øre af, 75 procent af de amerikanske biografers driftsindtægter. Hvis de taber selv den mindste brøkdel af deres publikum, vil denne indtægt mindskes i overensstemmelse hermed. Så hvor alvorligt ville en 5 procent nedgang i tilskuerantallet skade dem? Som en tidligere højtstående studieboss, som også var ansvarlig for studiets daværende biografsektor, påpegede, betød et drop i billetsalget i 2000-02 på blot 3 til 5 procent at næsten halvdelen af ​​alle biografer i USA indgav konkursbegæring. “En 10 procent nedgang i billetsalget, og den dermed forbundne nedgang i concessions- og reklameindtægter, vil lukke tæt på 66 procent af de amerikanske biografer og de vil aldrig genåbne,”
Hvis ja, er studierne, som nu drives hovedsageligt af tidligere TV ledere, ude i et særdeles risikofyldt togt. De tilbyder offentligheden mulighed for at se nye film derhjemme uden besværet og udgifterne til en babysitter, transport og indkøb af concessions. Hvis sandt, vil et sådan tilbud kun have appel til en lille del af biografpublikummet, men studiernes antagelse, at det ikke vil skade biograferne er intet mere end “jeg kan både have mel i munden og blæse samtidig”-ønsketænkning. På dette stadie, kan ingen forudsige, om en så radial ændring i vindueskronologien vil nå de kritiske 5 til 10 procent niveau. Hvis det gør, kan ’Home Service’ dræbe biografen, der er ansvarlig for Hollywood og den traditionelle amerikanske filmoplevelse.