Sandheden om Kevin Spaceys nye film: Den havde aldrig en chance

Mange medier fandt stor morskab i nyheden om at Kevin Spacey-filmen “Billionaire Boys Club” havde en åbning på $618,- i 11 amerikanske biografer. 

Men det er blændværk. Filmen har aldrig haft en chance for større indspilning i biograferne end det mikroskopiske beløb. For det er nemlig slet ikke biograferne det handler om. Og filmen fik aldrig en ordentlig lancering. Det handler alene om VOD. 

Distributørens kontrakter med VOD-tjenester dikterer en uges biograf-visning i 10 store byer i USA. Det betyder nemlig at en film som ”Billionaire Boys Club” kan blive kategoriseret som værende ”i biograferne” på VOD-menuen og blive udlejet/solgt til en højere pris. Op for at opnå denne favorable position lejer distributøren 10 biografsale rundt om i USA for mellem $5-10.000 for en uge. 

”Billionaire Boys Club” blev vist flere af biografkæden AMC’s biografer og kæden har en politik, som betyder at de ikke viser film med kort vindue eller film som udsendes simultant i både biografer og på VOD. Så den eneste vej udenom dette problematik er at leje biografsale. 

I tilfældet med ”Billionaire Boys Club” lejede distributøren simpelthen biografer i Los Angeles, Chicago, San Francisco, Detroit, Phoenix, Sarasota, Tampa, Minneapolis, Miami, New Orleans og Hartford. Så det er ikke den typiske måde film distribueres på, hvor biograf og distributør deler biografens indtægter. 

Det har været måden distributøren har fået VOD-titler i de amerikanske biografer siden lanceringen af Steven Soderbergh’s ”Bubble” tilbage i 2006. 

Da biografudsendelse af en film som ”Billionair Boys Club” kun har til formål at sætte filmen i en højere priskategori på VOD, bliver der ikke brugt mange penge på biograflanceringen, typisk $25.000,-, i modsætning til de store film, hvor der bliver ofret millioner og atter millioner af dollars i lanceringen. Og typisk er det VOD-tjenesten der betaler udgiften. 

De medvirkende i ”Billionaire Boys Club” gav end ikke interviews for at promovere filmen. Og det kan man næppe fortænke dem i, for de risikerede nemlig pinligheden i at skulle forholde sig til Spaceys angivelige krænkelser. 

Medierne elsker at fortælle, at ingen så ”Billionaire Boys Club” i biograferne, pga. af Spacey. Men sandheden er at ingen anede filmen blev vist i biograferne og der var overhovedet ikke annoncer for filmen. Ja, selv en trailer fra filmen var vanskelig at opdrive i både biografer og online. Derudover blev det skjult at Kevin Spacey medvirker i filmen. 

Det handler alene om smikning af liget.