Seneste nyt om “The Screening Room”

DB - ABLACKSREEN (720x322)

Sean Parkers foreslåede service bliver støttet af flere A-instruktører, men de amerikanske studier og biografejere forbliver på vagt – og med god grund.

17 år efter Sean Parker rystede op i musikindustrien med Napster, forsøger Parker nu at lancer en tjeneste kaldet “The Screening Room”, en service som vil tilbyde nye film i hjemmet for $50, samtidig med biografpremieren.

Parker har fået støtte fra et dusin sværvægtere fra filmindustrien, hvilket inkluderer filminstruktørerne Steven Spielberg og Peter Jackson, men de fleste biografejere er modstandere af idéen og de store amerikanske studier ved ikke rigtig hvad ben de skal stå på, under hensyntagen til deres forskellige forretningsmodeller.

Spielberg, Jackson og andre A-instruktører som J.J. Abrams, Martin Scorsese, Ron Howard, Brian Grazer og Frank Marshall er blandt de tidlige støtter til The Screening Room, som de mener er fremtiden, når man skal gøre film lettere tilgængelige for masserne – og fremtiden er jo uundgåelig. Faktisk tror mange, at større ændringer i den traditionelle distribution er et spørgsmål om hvornår, ikke hvis.

Det er meget muligt, men det vil ikke ske i nær fremtid, hvis NATO, den amerikanske biografsammenslutning, har noget at skulle have sagt.

Det er endnu uklart om Spielberg og Abrams er investor i det nye selskab, eller blot har givet deres støtte offentligt mod af få en bid af kagen. Howard og Grazer vil komme til at sidde i selskabets rådgivningsorgan, men ingen tror de har personlige penge involveret i projektet.

En repræsentant for Spielberg har afvist at kommentere instruktørens engagement.

The Screening Room vil tilbyde forbrugerne at se nye film i en 48-timers periode, samme dag filmene har premiere i biograferne, via en boks som koster omkring $150. Ifølge forslaget vil biografejerne og studierne modtage helt op til hver $20 af udbudsprisen på $50 for en ny film. Men det er en mystiske frase, som Hollywood kender alt for godt: “helt op til”.

Det forbliver uklart hvordan udregningen vil foregå og her er stridspunktet som har delt Hollywood: Mange biografer konkurrere i det samme geografiske marked, så hvordan vil indtægterne blive delt mellem dem?

The Screening Room vil også tilbyde forbrugerne to gratis biografbilletter til at se filmen i biografen. Men hvis de lige har brugt $50 på at se en film i hjemmet, vil de så gå i biografen og se den igen? Næppe!

Biografkæderne Regal og Cinemark har vist meget lidt interesse for projektet og det forekommer ikke sandsynligt de bider på krogen. NATO har endnu ikke officielt tilkendegivet en holdning til The Screening Room, mens organisationen samler fakta. Men forvent en stærk respons senere denne uge.

Studierne arbejder pt. på at afklare fordele og ulemper og kun få har kommenteret planen offentligt. “Hele idéen er på så løst grundlag, at der ikke er så forfærdelig meget at sige,” udtaler Chris Aronson, præsident for distribution i Twentieth Century Fox.

Studier som Disney, som næsten kun udsender familie- og eventfilm, vil sandsynligvis aldrig hoppe med ombord.

Men andre studier har demonstreret en villighed til at eksperimentere med nye distributionsmodeller, som ændrer det traditionelle 3-4 måneders vindue mellem biografpremieren og udsendelse online.

Paramount forsøgte sig sidste efterår med den seneste “Paranormal Activity”-film og “Scouts Guide to the Zombie Apocalypse” – en plan som var langt mere favorable for biografejerne end The Screening Room er. I 2011 forsøgte Universal at tilbyde actionkomedien “Tower Heist” til hjemmebiografen allerede tre uger efter biografpremieren for $60, men Universal trak sig fra projektet, efter flere biografkæder sagde nej tak til at vise filmen.

Studierne har forståelige bekymringer omkring boksen som skal levere The Screening Room til hjemmene. Parker & Co. insisterer på at boksen vil blive udstyret med anti-pirat teknologi, men selskabets teknologi er endnu ikke blevet testet. Enhver åbning for pirateri vil få de amerikanske studier til at bakke på stedet.

Kina forventes også at spille en rolle i studiernes beslutningsproces, da landet pt. investerer ufattelig mange penge i biografer og flere åbner på ugebasis.

Nogle mener, at der er fordele i The Screening Room, men at det nuværende forslag ikke har en chance og vil kræve flere ændringer, herunder en langt højere udsalgspris.