SF Film relancerer sig selv med det mere hårdtslående ”SF Studios”

DB - ABLACKSF - Kopi (720x322)

Mens den nordiske film og tv-industri vinder mere slagkraft i udlandet, har det skandinaviske filmselskab Svensk Filmindustri relanceret sig selv med det mere hårdtslående ”SF Studios”, for både at drage fordel af selskabets verdensomspændende forbindelser, men også satse på internationale produktioner.

Selskabet, som har distributionsaftaler med MGM, Fox, Warner, STX og StudioCanal, vil også åbne kontor i England ved udgangen af ​​året.

“England har række stærke filmskabere og producenter. Især i London, hvor der er en klynge af talent. For SF Studios er London en strategisk base for at udvikle og co-producere engelsksprogede thrillers i det høje ende af skalaen og samarbejde med lokale producenter og velrenommerede salgsagenter,” udtaler Jonas Fors, CEO, SF Studios, og tilføjer, at SF Studios vil samle alle af koncernens underafdelinger og øvrige virksomheder.

En af de første dramaserier, der vil blive udviklet og produceret in-house af det britiske kontor, er “Horizon Line,” en thriller instrueret af Babak Najafi (“London Has Fallen” og “Snabba cash 2”).

Serien er skrevet af Josh Campbell og Matt Stuecken (“10 Cloverfield Lane”), og følger et par i en lille flyvemaskine, der forulykker over Stillehavet.

“Ideen er ikke at konkurrere med internationale eller europæiske studier, der producere engelsktalende tv-serier. Vi forsøger at producere tv-serier, der har en skandinavisk tone og samarbejder med skandinaviske instruktører. Vi vil altid blande nordisk og internationalt talent,” fortsætter Fors.

SF Studios’ målsætning om at bevæge sig ind på markedet af engelsksprogede produktioner, blev understreget i 2015, da udviklingen af ​​Daniel Espinosas “The Emigrats” blev annonceret. Det er en tv-serie baseret på Vilhelm Mobergs roman.

Jonas Fors kunne også fortælle, at SF Studios sigter mod at producere en eller to engelsksprogede tv-serier om året, med et tre-årigt mål om at producere op til 5 store internationale tv-serier årligt.

Siden at have taget roret i SF i 2013, har Fors gennemført store forandringer, gennem positionering i Skandinaviens digitale landskab, med lanceringen af ​​VOD-tjenester SF Anytime og SF Kids.

“For et par år siden, var 95% af vores forretning biografer og fysisk distribution, i dag repræsenterer det 30%, mens det digitale marked udgør 30%, mens øvrige 30% kommer fra vore egne produktioner til det svenske marked,” fortæller Jonas Fors videre.

Takket være sine mange lokale film og internationale aftaler om distribution af film, repræsenterer SF Studios mellem 30% og 50% af biografmarkedet i Sverige, Danmark, Norge og Finland.

”Med hensyn til lokale produktioner, vil SF Studios fortsat producere film – omkring fem om året til det svenske marked,” afslutter Fors.

Næste fokus-område for SF Studios bliver det kinesiske og tyrkiske marked, som selskabet finder attraktivt.

Ambitionerne fejler ikke noget i det hårdtslående, relancerede selskab.